- پنجشنبه ۱۶ مرداد ۹۹
- ۲۲:۲۸
استفاده از پیشرانههای مجهز به توربوشارژر در چندسال اخیر به دلیل سختگیریهای قوانین دولتی و منطقهای و راندمان بهتر این نوع پیشرانهها، به سرعت در حال رشد یافتن است. با این حال مراقبت از موتورهای توربوشارژر نکات مربوط به خود را دارد.
سورن توربو و دنا پلاس توربو دو مورد از محصولات داخلی هستند که پیشرانه آنها به سیستم توربوشارژر مجهز شده است. در آینده نزدیک نیز شاهد عرضه شاهین سایپا با پیشرانه توربوشارژر هستیم. برخی خودروهای چینی نیز به این سیستم مجهز هستند.
به همین دلیل در این مطلب تصمیم داریم تا نکات لازم برای نگهداری و مراقبت از یک خودرو مجهز به پیشرانه توربوشارژر را برای شما بیان کنیم. استفاده از خودروهای توربو نکات ریز و درشت زیادی دارد که بهتر است تا تمامی آنها رعایت شوند.
این نکات از نوع سوخت مورد استفاده شروع میشوند و به مواردی همچون طریقه گرم کردن و خنک کردن موتور، چگونگی گاز دادن و حتی تعویض دنده گسترش مییابند. با عدم رعایت هرکدام از مسائل گفته شده، سیستم توربو خودرو شما آسیب خواهد دید.
امروزه خودروسازان سعی میکنند تا سیستمهای توربوشارژر را طوری طراحی کنند که در مقابل موارد گفته شده مقاومت کافی از خود نشان دهد و برای یک رانندگی معمولی ایدهآل باشد. اکثر خودروهای وارداتی و مدرن بازار کشورمان از چنین سیستمی بهرهمند هستند.
نظر خودروسازان مختلف در مورد دوام سیستمهای توربو و مراقبت از موتورهای توربوشارژر
یکی از مدیران بی ام و در این خصوص میگوید: ما امروزه در زمینه نگهداری از خودروهای مجهز به توربوشارژر به مشتریان مشاوره میدهیم اما دستورالعملهایی همانند آنچه در گذشته وجود داشت، دیگر وجود ندارد.
یکی دیگر از خودروسازان آلمانی یعنی آئودی نیز چنین اعتقادی را با اندکی احتیاط میپذیرد. این شرکت میگوید که موتورهای توربوبوشارژر امروزی نیاز به اقدامات خاص یا مراحل عملیاتی کردن ندارند و با موتورهای توربو قدیمی متفاوت هستند.
با این وجود آئودی به مالکان خودروهای توربو توصیه میکند که دستورالعملهای عمومی را برای به حداقل رساندن استهلاک، شکستگی یا فرسایش خودرو رعایت کنند و البته میزان آلایندگیهای خروجی از اگزوز نیز به حداقل برسد.
البته چنین رهنمودهایی چندان پیچیده نیستند و حول محور یک جمله خلاصه میشوند: از اتومبیل خود به خوبی مراقبت کنید. اگرچه فناوری ساخت خودروهای طی دهههای اخیر پیشرفت قابل ملاحظهای داشته اما همچنان خودروها ترکیبی از قطعات مکانیکی مختلف هستند و به تعمیر و نگهداری نیاز دارند.
خودروهای فرانسوی به پیچیدگی مشهور هستند و سیتروئن نیز یکی از برندهای مشهور فرانسوی است. مدیر بخش خدمات و خدمات فنی سیتروئن انگلیس در مورد عملکرد سیستمهای توربوشارژر امروزی میگوید: موتورهای سری THP پژوسیتروئن به سیستمهای خنک کننده مجزایی مجهز هستند که وظیفه خنکسازی پیشرانه را به خوبی انجام میدهد.
بنابراین دیگر نیازی نیست که پیشرانه توربوشارژر خود را با رعایت نکات و الزامات خاص خنک کنید. این سیستم به طور خودکار هنگام خاموش شدن خودرو فعال میشود و عمل خنکسازی را انجام میدهد.
از سوی دیگر، توربوهای امروزی سیستم کنترل کننده الکترونیکی دارند که فشار هوا را دایما زیر نظر دارد، به همین دلیل هنگامی که راننده پا را بر پدال گاز فشار میدهد، عمل ورودی هوا موثرتر از سیستمهای قدیمی انجام خواهد شد.
بهینه سازی باید اصولی و مهندسی انجام شود
ریکاردو مارتینز بوتاس استاد مهندسی توربوماشین در گروه مهندسی مکانیک دانشگاه امپریال لندن و یک چهره جهانی شناخته شده در زمینه فناوری توربو است. او در مورد سیستمهای توربوشارژر امروزی میگوید:
امروزه سیستمهای مدیریتی موتور از تمام قطعات پیشرانه محافظت میکنند اما در خصوص توربوشارژر که یک بهینهسازی روی موتور به حساب میآید، این محافظت همیشگی نخواهد بود.
بهینهسازی یک پیشرانه یا یک سیستم اصول طراحی آن سیستم را تغییر میدهد و بنابراین ممکن است تا به واسطه یک رویداد ناخواسته، اوضاع از کنترل خارج شود. به همین دلیل باید همیشه با سیستم توربوشارژر به دقت برخورد کنید.
این تقویت هنگامی که بدون دانش کافی انجام شود، برای خودرو مضر خواهد بود. هرگونه تغییر در روغن موتور، اضافه کردن مکمل سوخت یا تغییر در برنامه ریزی کامپیوتر سیستم اصلی خودرو را از حالت مهندسی شده خارج میکند.
هنگامی که سیستم توربوشارژر به پیشرانه افزوده میشود، سیلندرها تحت فشار بیشتری قرار میگیرند و لازم است تا توسط تیمی از متخصصان، آزمایشهای لازم برای درک میزان پایداری اجزای موتور در این حالت انجام شود.
پروفسور مارتینز بوتاس میگوید افزودن توربوشارژر به خودروهای قدیمی که پیشرانه آنها از سیستمهای کنترلی الکترونیکی مدرن بهرهمند نیست، موتور را به شدت دچار آسیب میکند. تنها خودروهایی که طی ده سال گذشته با پیشرانه توربوشارژر استاندارد به تولید رسیدهاند قابل اطمینان هستند.
اصول کلیدی مراقبت از موتورهای توربوشارژر
پروفسور ریکاردو مارتینز بوتاس پنج نکته کلیدی را برای نگهداری و مراقبت بهتر از خودروهای توربوشارژر ارائه میدهد. این نکات اغلب مربوط به خودروهای توربو قدیمی یا اتومبیلهای دستکاری شده هستند:
یک، ماشین خود را قبل از رانندگی گرم کنید، اجازه دهید تا موتور کار کند و دمای روغن به سطح مطلوب برسد. این مورد به خصوص در مورد خودروهای قدیمی که دستکاری شدهاند بسیار حیاتی است.
دو، موتور را فورا خاموش نکنید و اجازه دهید تا خنک شود. سیستم خنک کننده تمامی خودروها پس از خاموش شدن فعالیت نمیکند بنابراین بهتر است تا به خصوص در مورد خودروهای قدیمی، اجازه دهید تا موتور به آرامی خنک شود.
سه، زمان زیادی را با دنده سنگین رانندگی نکنید چرا که اجزای موتور در این حالت شدیدا تحت فشار هستند و استهلاک قطعات موتور به شدت افزایش مییابد.
چهار، از سوخت با عدد اکتان پایین استفاده نکنید. این سوختها آسیب چندانی به توربو وارد نمیکنند اما قطعات اصلی موتور را دچار آسیب خواهند کرد. در نتیجه این ادوات هنگامی که تحت فشار قرار بگیرند، به آسانی نابود میشوند.
پنج، اگر با مشکل لگ یا تاخیر توربو مواجه هستید، پدال گاز را بیش از حد فشار ندهید، این مساله قدرت خودرو را زمانی که به آن نیاز ندارید آزاد میکند. تاخیر توربو یک مشکل شناخته شده در خودروهای قدیمی است.