پارسی نویس

دیابت در سفر

  • ۱۷:۱۸

بیماری دیابت موجب ناتوانی بدن در تولید انسولین و یا مقاومت آن در برابر انسولین تولیدی می شود، به افزایش سطح قند خون می انجامد و این موضوع یکی از چالش های مهم بیماران این حوزه در فصل تابستان است.

به گزارش ایرنا، دیابت بیماری خاموشی است که در مراحل اولیه بروز، بدون علامت است و تا زمانی که آزمایش های مربوطه انجام نشود یا علایم آن بروز نکند، نمی توان به وجود آن پی برد.

دیابت شامل نوع 1 و نوع 2 است که نوع 1 در اثر کمبود یا نبود انسولین در بدن به وجود می‏ آید، بنابراین افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید انسولین دریافت کنند.

این نوع دیابت که به آن دیابت جوانی نیز می گویند، بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می شود و عامل ژنتیکی دارد.

دیابت نوع 2 در اثر اختلال در تولید انسولین در افراد بزرگسال بروز می کند و افراد مبتلا به این نوع از دیابت می توانند بیماری خود را از طریق ورزش و رژیم غذایی مناسب کنترل کنند.

با آغاز فصل گرم سال و افزایش مسافرت ها یکی از دغدغه های بیماران دیابتی بالا رفتن یا افت قند خون است.

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت استان همدان در گفت و گو با ایرنا به ارائه توصیه هایی برای بیماران دیابتی که قصد سفر دارند پرداخت و گفت: ابتدا این قبیل بیماران باید بدانند که برنامه غذایی آنها در مسافرت با عادات روزانه غذایی نباید تفاوت زیادی داشته باشد.

امید ساعتچی افزود: بنابراین باید قبل از سفر برنامه غذایی مشخصی وجود داشته باشد که آیا قرار است غذاهای آماده و نیمه آماده تهیه یا آشپزی کنید.

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت همدان بیان کرد: بیماران دیابتی باید مقادیر مناسب از غذاهای حاوی کربوهیدرات را به صورت بسته بندی در کیف دستی خود به همراه داشته باشند.

ساعتچی اضافه کرد: با توجه به اینکه احتمال تغییر در برنامه سفر به علت قرار گرفتن در ترافیک، تاخیر در حرکت قطار و پروازها وجود دارد، بنابراین همراه داشتن انواع غذاهای فیبردار ضروری است؛ چرا که ممکن است به خاطر کم تحرکی قند مناسبی نداشته باشید.

وی اظهار داشت: ننوشیدن آب کافی نیز در طول سفر موجب بروز کم آبی در بیمار و به دنبال آن اختلالات گوارشی و یبوست می شود.

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت استان همدان ادامه داد: بیماران دیابتی برای جلوگیری از اختلالات گوارشی باید در طول سفر آب کافی مصرف و از مصرف نوشیدنی های شیرین جز در موارد کاهش قند خون خودداری کنند.

ساعتچی تاکید کرد: نوشیدنی های کافئین داری همچون چای و قهوه ادرار آور هستند و مصرف زیاد آنها به جای آب توصیه نمی شود.

وی گفت: رعایت بهداشت و ایمنی تغذیه ای در سفر از بروز خطرات احتمالی جلوگیری می کند، بنابراین توجه به این مهم، به داشتن سفری لذت بخش کمک زیادی خواهد کرد.


** انجام آزمایش قبل از رانندگی

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت همدان افزود: رانندگان دیابتی نیز باید قبل از انجام رانندگی به طور حتم تست قند خون بدهند.

ساعتچی اضافه کرد: آنها در حین رانندگی هر زمان نیاز بود در قسمت امنی پارک کرده و میزان قند خون خود را بررسی کنند تا از این طریق به حفظ سلامت خود و همسفران کمک کرده باشند.

وی توصیه کرد: همچنین رانندگان دیابتی در فاصله های کوتاه زمانی کمی قدم بزنند و از یکجا نشینی، رانندگی مداوم و طولانی مدت پرهیز کنند.

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت همدان بیان کرد: در صورت بروز افت قند خون درمان مناسب و سریع باید انجام شود و برای این منظور همراه داشتن خوراکی های زود جذب و دیر جذب برای پیشگیری در نوسان قند خون لازم است.


** شستشوی مرتب پا

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت همدان گفت: مراقبت از پای دیابتی ها در هوای گرم بسیار اهمیت دارد بنابراین بر شستشوی مرتب و منظم روزانه پا در ایام گرم سال تاکید می شود.

ساعتچی افزود: این بیماران باید با انجام شستشوی روزانه پاها و خشک کردن به ویژه مابین انگشتان، چرب کردن پاها در صورت خشکی پوست (به استثنای مابین انگشتان) از سلامت پاهای خود در طول سفر محافظت کنند.

وی ادامه داد: معاینه روزانه پاها از لحاظ قرمزی، جای فشار یا پینه احتمالی و نیز پوشیدن کفش راحت و پنجه پهن بسیار توصیه می شود.

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت همدان تاکید کرد: بیماران دیابتی باید از پا برهنه راه رفتن به ویژه در ساحل دریا پرهیز کنند.


** آفتاب گرفتن و پیشگیری از سوختگی

ساعتچی گفت: این بیماران همچنین باید پیش از آفتاب گرفتن یا سفر به مناطق گرم و آفتابی، از کرم های ضد آفتاب تجویز شده از سوی پزشک، استفاده کنند.

وی به بیماران دیابتی توصیه کرد که از دستکش های نخی و کلاه لبه دار به عنوان محافظ فیزیکی در برابر نور خورشید کمک بگیرند.

ساعتچی گفت: تمامی راهکارهای ارائه شده کمک می کند تا سفری همراه با تندرستی برای بیماران دیابتی رقم بخورد.


منبع: ایرنا

علی علیزاده
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام اگر خواستید ****************را دنبال کرده و تیبادل لینک کنیم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس