پارسی نویس

هر آن‌چیزی که از بنزین سوپر اکتان بالا باید بدانید و استفاده کنید!

  • ۲۳:۴۱

شاید این مقاله برای بسیاری از مالکان خودرو در کشورهای بزرگ چیزی شبیه به شوخی باشد ولی قطعا برای بسیاری از مالکان خودروهای داخلی و خارجی در کشورمان که از بنزین ارزان قیمت استفاده می‌کنیم یک مقاله بسیار کاربردی محسوب می‌شود که برای بسیاری از افراد سوال بزرگی است که آیا خودروی ما واقعا به بنزین سوپر اکتان بالا نیاز دارد؟

استفاده از مصرف سوخت ارزان قیمت برای بسیاری از صاحبان خودرو وسوسه کننده بوده و بعضا دیده می‌شود برای پس‌انداز کردن اندک فاصله بین قیمت بنزین معمولی و بنزین سوپر اکتان بالا به پر کردن باک خودرویشان با بنزین معمولی رو می‌آوردند و نه تنها باعث می‌شوند که چند ده یا صد میلیون تومان هزینه‌ای که برای خرید یک خودرو با تکنولوژی خوب کرده‌اند، از بین برود بلکه حتی در بعضی از خودروها ضررهای سنگینی نیز به ثروت خود وارد نمایند.

البته برای بسیاری از رانندگان عادی و معمولی عدم آگاهی به تفاوت‌های بین بنزین معمولی و بنزین سوپر اکتان بالا اشکالی ندارد و قطعا به همین دلیل است که می‌بینیم صف بنزین معمولی معمولا بیش از صف بنزین سوپر اکتان بالا بوده و حتی بعضا دیده می‌شود که با خالی بودن نازل بنزین سوپر مردم در صف بنزین معمولی هستند و در صف این بنزین نیز خودروهای نسبتا گران قیمتی هم دیده می‌شود.

البته در مقابل بعضی از افراد تصور می‌کنند که بنزین سوپر اکتان بالا لزوما به معنای بهتر بودن نسبت به بنزین معمولی و با مفید بودن آن برای موتور است ولی باید بدانید که جواب این تفکر برای “همه” خودروها خیر است و حتی برای بعضی از خودروها نیز هیچ فرقی نداشته و برای بسیاری از خودروهای قدیمی شاید حتی مضر هم باشد!

در مورد تفاوت بنزین معمولی و سوپر نیز باید بدانید که اکتان بنزین معمولی چیزی در حدود ۸۷ تا ۸۹ بوده و این عدد در بنزین سوپر چیزی در حدود ۹۱ تا ۹۳ است و همان‌طور که می‌بینید تفاوت تنها در چند عدد است و برخلاف تصور عامه که فکر می‌کنند که یک تفاوت آن‌چنانی در این موضوع وجود دارد، یک عقیده غلط است.

شاید تفاوت اصلی بین بنزین معمولی و بنزین سوپر اکتان بالا را در پدیده ضربه دانست که در مورد بنزین سوپر این اتفاق کمی دیرتر رخ داده و پس از وارد شدن هر چه بیشتر به محیط موتور این اتفاق رخ می‌دهد. در سرتاسر دنیا و اکثر کشورهای بزرگ جهان ایستگاه‌های سوخت گیری دارای سه نوع بنزین هستند که نوع اول بنزین معمولی بوده و نوع بنزین پلاس یا همان متوسط و بنزین نوع سوم بنزین سوپر اکتان بالا است که طبیعتا نسبت به دو بنزین قبلی هزینه بالاتری دارد.

بعد از روشن شدن چراغ اخطار بنزین چقدر می‌توان رانندگی کرد؟بدیهی است که خودروهای ارزان قیمت با هدف کاهش هزینه‌ها و کاهش مصرف سوخت طراحی می‌شوند و لزوما نیازی به بنزین با اکتان بالا نیستند ولی در خودروهای اسپرت وحتی لوکس این موضوع متفاوت بوده و طراح و خودروساز با این دید نسبت به طراحی اقدام می‌کند که هدف صرفا افزایش کارایی و قدرت موتور است و به همین دلیل معمولا از سیلندر بسیار بالا با شکل V استفاده می‌شود تا جاییکه قدرت موتور به حد اعلی خود برسد.

جالب است بدانید که بسیاری از خودروهای لوکس و اسپرت با مقدار اکتان مشخصی ساخته می‌شوند و عملا با اکتان پایین کارایی خوبی ندارند و حتی به عمر مفید آنها ضربه زده می‌شود و مالک خودرو در صورت عدم استفاده از بنزین سوپر اکتان بالا باید منتظر اتفاقات و ضررهایی باشد که اصولا با یک رعایت ساده و کنار گذاشتن خساست ساده، امکان از بین بردن آن خطر بود.

البته باید گفت که در خودروهای لوکس جدید به این موضوع توجه شده است که از یک سیستم ضد ضربه استفاده شود تا در صورت ریخته شدن بنزین اشتباه نیز به قطعات موتور آسیب جدی وارد نشده و به اصطلاح عامیانه تحمل خودرو برای کار با بنزین معمولی بالا برود که صرفا این اتفاق برای مدت کوتاهی خواهد بود. حتی می‌توان گفت سازنده این قابلیت را برای جلوگیری از آسیب دیدگی خودرو در اندک موارد اتفاقی طراحی کرده و اصلا قصدی برای طراحی سیستمی برای استفاده از بنزین معمولی نداشته است!

نکته مهم‌تر اینکه در خودروهای لوکس و اسپرت که بنزین با اکتان بالا شرط شده است، در صورت استفاده مداوم از بنزین معمولی گارانتی خودرو شما نیز باطل می‌شود و قطعا موافقید که ضرر چند میلیون تومانی حاصل از این اتفاق ارزش خساست چند هزار تومانی را نداشته و جدا از صدمات سنگینی که به موتور این خودروها وارد می‌شود، گارانتی ارزشمندی را از دست می‌دهید که قطعا به جیب شما فشار زیادی وارد می‌کند.

همیشه کارشناسان فعال بازار خودرو به این موضوع تاکید دارند که برای مصرف بنزین نه به پول در جیب و نه به گرانی خودرو توجه کنید و تنها چیزی که در انتخاب سوخت موردنیاز مهم است، توصیه ایست که از سوی سازنده خودرو به شما شده است و در صورت تاکید بر استفاده بنزین با اکتان بالا، به هیچ وجه به سمت و سوی بنزین معمولی نروید.

آیا در خودروهای معمولی هم از بنزین سوپر اکتان بالا استفاده کنیم؟

اما یک سوال مهم در مورد خودروهای معمولی این است که آیا در خودروهای معمولی که طبیعتا می‌بایست از بنزین معمولی برای آنها استفاده کرد، آیا امکان استفاده از بنزین سوپر اکتان بالا وجود دارد و آیا ضرر و زیانی نیز برای این اتفاق وجود دارد؟

طبق بررسی‌های انجام شده و صحبت‌های کارشناسان خودرو باید گفت که تابحال سند محکمی از مزیت استفاده از بنزین سوپر اکتان بالا برای خودروهای معمولی نشان داده نشده است. طبق بررسی‌های انجام شده هزینه اضافی بنزین سوپر تقریبا در هیچ جای کارکرد موتور آن جبران نمی‌شود و به قول معروف منفعتی برای این هزینه کرد اضافی در خودروهای معمولی وجود ندارد.

طبق تحقیقات صورت گرفته در این زمینه توسط کارشناسان بین المللی لزوما تفاوت خاصی در مصرف سوخت موتورهای معمولی بین بنزین ساده و بنزین سوپر وجود ندارد ولی یک تفاوت بزرگ بین این دو سوخت وجود دارد که در مصرف بنزین سوپر اکتان بالا اشتعال بهتری صورت می‌گیرد و قدرت موتور افزایش پیدا می‌کند و شما کارایی بهتری از موتور خود دریافت می‌کنید.

البته افزایش قدرت موتور در خودروهای معمولی موجود در بازار خودرو ایران آن‌چنان ملموس نیست چرا که افزودنی‌های موجود در بنزین سوپر مواردی هستند که از طرف موتور می‌بایست تکنولوژی‌های لازم برای استفاده از آنها تدارک دیده شده باشد که قطعا در بسیاری از خودروهای ارزان قیمت داخل کشور این موضوع به کلی وجود ندارد ولی دوباره تکرار می‌کنیم که تفاوت اندکی در افزایش قدرت موتور در استفاده از بنزین سوپر اکتان بالا وجود دارد.

همچنین افزودنی‌های موجود در بنزین سوپر اکتان بالا باعث تمیز شدن رسوبات کربن در انژکتور نیز می‌شود که قطعا استفاده خوبی از این سوخت برای خودروهای ارزان قیمت محسوب می‌شود. به طور کلی باید بگوییم که استفاده از بنزین سوپر صرفا در مواردی توصیه می‌شود که سازنده برای استفاده نسبت به آن تاکید داشته است و اگر از خودرویی استفاده می‌کنید که تفاوتی در سوخت مصرفی آن ذکر نشده است، هزینه اضافی برای سوخت گران‌تر صرف نکنید.


منبع: چرخان

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس