پارسی نویس

گوشی‌های تاشو چگونه می‌توانند آینده را از آن خود کنند؟!

  • ۱۹:۲۸

اسمارت‌فون‌ها پس از سال‌ها پیشرفت فزاینده در مسیر یک جهش تکنولوژیکی بزرگ با نام نمایشگرهای تاشو حرکت می‌کنند. گوشی‌های تاشو برای سال‌ها در حاشیه قرار داشته‌اند و در این مدت شاهد انتشار پتنت‌ها، طرح‌های‌اولیه، تولیدات و شایعات مختلفی بوده‌ایم. با این‌حال رئیس بخش موبایل سامسونگ به وضوح از پیشرفت‌های این کمپانی در عرصه نمایشگرهای تاشو صحبت کرده است.

گفتگوها حول گوشی تاشو طی چند ماه گذشته شکل متفاوتی به خود گرفته است و به نظر می‌رسد که اولین گجت‌های این خانواده می‌توانند در سال ۲۰۱۹ روانه بازار شوند.

کمپانی ZTE در سال ۲۰۱۷ هندستی از کلاس تاشو با نام ZTE Axon M را ارایه کرد. علیرغم برخورداری این اسمارت‌فون از ۲ نمایشگر مجزا که از قسمت میانی خم می‌شوند، انتظار می‌رود که گوشی‌های جدید با یک نمایشگر منفرد انعطاف‌پذیر پا به عرصه جهانی بگذارند. این دستگاه‌ها احتمالا در اشکال متنوعی عرضه می‌شوند؛ اما به نظر می‌رسد که نسخه‌های ابتدایی در عوض بهره‌گیری از نمایشگرهایی که همانند صفحات یک کتاب بسته، به داخل خم شده و بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند، از نمایشگرهای “تاشونده به بیرون” که حول قسمت پشت و جلوی دستگاه جمع می‌شوند، استفاده نمایند.

1010-on-Axon-M-840x472 گوشی‌های تاشو چگونه می‌توانند آینده را از آن خود کنند؟!

ZTE Axon M طلایه‌دار گوشی‌های تاشو در بازار به‌شمار می‌آید

اما فناوری مذکور چگونه قادر به ایجاد تحول در صنعت خواهد بود؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

روش‌های جدید برای تعامل

تولیدکنندگان طی سالیان گذشته و در هر نسل جدید، اسمارت‌فون‌های بهتری با ظرفیت رم بالاتر، دوربین مناسب‌تر و پردازنده‌های سریع‌تر تولید کرده‌اند. به جز برخی استثنائات جزئی نظیر اسکنر اثرانگشت (که به نظر می‌رسد نهایتا یک روز به روشی برای پرداخت هزینه در فروشگاه‌ها بدل خواهد شد)، هیچ تغییر دیگری در گوشی‌ها و کارکرد مناسب آن‌ها مشاهده نشده است.

نمایشگر ۴K احتمالا جذاب‌تر از یک صفحه‌نمایش HD به نظر می‌رسد؛ اما عملکرد اصلی آن‌ها با یکدیگر یکسان است. از سوی دیگر با اضافه شدن دوربین دوم به گوشی‌ها، فرصت‌های جدیدی مانند مکالمه ویدیویی چهره به چهره و عکس‌برداری سلفی پدید آمد. هیچ‌کس مایل نیست به روزهای پیش از معرفی دوربین‌های پشتی و جلویی بازگردد و احتمالا یک نمایشگر تاشو نیز می‌تواند تاثیراتی مشابه داشته باشد.

zte-axon-m-review-aa-18-of-29-840x472 گوشی‌های تاشو چگونه می‌توانند آینده را از آن خود کنند؟!

صفحات تاشو اساسا می‌توانند یک نمایشگر منفرد را به ۲ صفحه‌نمایش تبدیل نمایند. پیاده‌سازی مانیتورهای دوگانه در دنیای محاسباتی امری شناخته‌شده محسوب می‌شود. این نمایشگرها کیفیت زندگی اشخاصی که بدون چنین مانیتورهایی قادر به ادامه زندگی نیستند را بهبود بخشیده‌اند. گوشی‌های تاشو نیز می‌توانند فواید چندبرنامگی مشابهی را ارایه کنند.

اپلیکیشن‌های جدید یا منوی مالتی‌تسکینگ سیستم‌عامل اندروید به سرعت محبوب شدند؛ چرا که سرعت دسترسی شما به برنامه‌های قبلی را افزایش می‌دهند. اما در صورتی‌که بتوانید اپلیکیشن‌های قبلی یا برنامه‌هایی با بیش‌ترین میزان کاربرد را بر روی یکی از صفحات خود قرار دهید، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ قابلیت قرار دادن میان‌برها یا هرگونه اطلاعات پرمخاطب بر روی یک نمایشگر مجزا چه ثمراتی به همراه خواهد داشت؟ امکان استفاده از کل فضای صفحه‌نمایش در عوض استفاده از هر نیمه به صورت مجزا، موضوعی وسوسه‌کننده و جذاب خواهد بود. موافقید؟

PicMonkey-Collage-840x531 گوشی‌های تاشو چگونه می‌توانند آینده را از آن خود کنند؟!

مثالی از طراحی یک گوشی با قابلیت تاشوندگی به داخل

به‌خاطر داشته باشید که این مزایا تنها به میان‌برها محدود نبوده و امکان توسعه اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلف جهت سازگاری با ۲ صفحه‌نمایش و ارایه کارکردهای اضافی نیز وجود دارد. در صورتی‌که بتوانید دکمه‌ها و کلیدهای شناور را بر روی یکی از نمایشگرها قرار دهید، احتمالا نیازی به اشغال فضای نمایشگر دیگر نخواهد بود و می‌توانیم شاهد اجرای بازی‌های نینتندو نظیر Legend of Zelda بر روی این گوشی‌ها باشیم.

تمامی این موارد بر اساس این فرضیه است که گوشی‌های تولیدشده دقیقا از قسمت میانی خود تا شوند. حتی امکان تولید گوشی‌هایی با ۳ یا ۴ صفحه تاشونده نیز وجود دارد. این صفحات به‌خودی‌خود شرایط استفاده از روش‌های ورودی مختلف را فراهم خواهند کرد؛ روش‌هایی که تنها به قرار دادن میان‌برها، فشارهای طولانی‌مدت، جابه‌جایی، تا شدن و انعطاف‌پذیری محدود نخواهند شد. تولیدکنندگان همواره تلاش کرده‌اند تا از نمایشگرهایی بزرگ‌تر در اسمارت‌فون‌هایی با قاب‌های کوچک‌تر استفاده نمایند. آن‌ها در یک اقدام می‌توانند فضای صفحه‌نمایش اسمارت‌فون‌ها را ۲ برابر کرده و به دنبال آن قابلیت‌های جدیدی را عرضه نمایند.

عملکرد بسیار مناسب‌تر دوربین‌ها

برای بسیاری از کاربران، دوربین مهم‌ترین مشخصه گوشی‌هوشمند به‌شمار می‌آید و تولیدکنندگان برای عرضه تجربه عکس‌برداری فوق‌العاده از طریق دوربین‌های پشتی و جلویی هندست‌های خود تحت فشار هستند. تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است. دوربین‌های جلویی در زمینه ثبت تصاویر پرتره برای عکس‌های سلفی و تماس‌های ویدیویی پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند و توسعه دوربین‌های پشتی نیز مشخصا با پیشرفت‌های چشمگیری در سایر زمینه‌ها همراه بوده است.

samsung-galaxy-s9-vs-iphone-x-iphone-x-camera-aa-14-of-19-840x630 گوشی‌های تاشو چگونه می‌توانند آینده را از آن خود کنند؟!

تصویر ثبت شده توسط دوربین پشتی سامسونگ گلکسی S9

با این‌حال حرکت در مسیر به‌کارگیری یک دوربین، ناخوشایند به نظر می‌رسد؛ چرا که تولیدکنندگان در راستای بهینه‌سازی هزینه‌ها و منابع خود تلاش می‌کنند. با یک گوشی تاشو (خصوصا تاشونده به بیرون) و بسته به باز یا بسته بودن دستگاه، دوربین اصلی قادر به نقش‌آفرینی در هر ۲ قالب دوربین پشتی و جلویی خواهد بود. این موضوع بدان معناست که تولیدکنندگان در عوض تقسیم تمرکز خود میان ۲ دوربین، می‌توانند بر روی یک دوربین استثنایی متمرکز شوند و فضای ارزش‌مند داخل گوشی را جهت قرار دادن سایر قطعات آزاد نمایند.

تولید یک دوربین فوق‌العاده احتمالا به معنای نابودی تخصص به‌دست آمده طی زمان‌های اخیر است. اما در صورتی‌که کیفیت دوربین پشتی و جلویی گوشی شما در حد و اندازه دوربین اصلی اسمارت‌فون پیکسل ۲ باشد، باز هم از این موضوع گلایه دارید؟

کاهش احتمال شکستگی نمایشگر

اگرچه نمایشگرهای تاشو احتمالا جای صفحات شکسته گوشی‌ها را به‌خوبی پر نخواهند کرد؛ اما احتمال شکستگی و ترک‌خوردگی این صفحات بسیار پایین‌تر خواهد بود. نمایشگرهای تاشو به صورت طبیعی بایستی انعطاف‌پذیر باشند و این موضوع، شانس شکستن آن‌ها در سقوط‌های تصادفی بر روی زمین را کاهش خواهد داد.

LG-V20-drop-test-cracked-display-840x472 گوشی‌های تاشو چگونه می‌توانند آینده را از آن خود کنند؟!

فناوری نمایشگرهای انعطاف‌پذیر می‌تواند نویدبخش عدم مشاهده صفحه‌نمایش‌های ترک‌خورده باشد

اسمارت‌فون‌های فعلی در این زمینه پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند. وجود روکش محافظ کورنینگ گوریلاگلس بر روی نمایشگرها، آن‌ها را قوی‌تر و مقاوم‌تر از قبل کرده است؛ اما هنوز هم صفحه‌نمایش گوشی‌ها بسیار شکننده هستند. حقیقت این است که رویه باریک‌تر شدن حواشی اطراف قاب و طراحی شیشه‌ای یکپارچه تنها به این معضل دامن زده است.

با این‌حال هنوز نمی‌دانیم که در تولید نمایشگر انعطاف‌پذیر از چه مواد اولیه‌ای استفاده خواهد شد (ظاهرا صفحات اولد پلاستیکی یا LCDها در خط مقدم هستند). اساسا این نمایشگرها از مقاومت بالاتری برخوردار خواهند بود و این موضوع بدان معناست که می‌توانیم با نمایشگرهای شکسته شده، تعمیرات پرهزینه آن‌ها و قاب‌های محافظ بزرگ برای اسمارت‌فون‌ها خداحافظی کنیم.

حق انتخاب گسترده‌تر برای مشتریان؛ آسایش بیش‌تر تولیدکنندگان

امروزه هنگام خرید یک گوشی، احتمالا پرسش‌هایی در ذهن شما نقش خواهند بست. مثلا این‌که نمایشگر گوشی شما دارای کدام‌یک از رزولوشن‌های ۱۰۸۰p یا ۱۴۴۰p باشد و وجود ۳ گیگابایت رم برایتان کافیست یا بایستی نسخه ۴ گیگابایتی را تهیه نمایید. اما یک پرسش جالب این است که آیا مایل به استفاده از نمایشگر تاشو هستید یا خیر؟

LG-V30-vs-Note-8-Camera-Features-Comparison-13-840x472 گوشی‌های تاشو چگونه می‌توانند آینده را از آن خود کنند؟!

ظاهرا ال‌جی V30 (سمت چپ) و گلکسی‌نوت ۸ (سمت راست) تفاوت‌های زیادی به لحاظ زیبایی‌شناختی دارند؛ اما از نظر بسیاری این طور نیست

نهایتا عرضه هندست جدیدی با ظاهر متفاوت از یک برند، خوشایند خواهد بود و در زمان ارتقا گوشی، گزینه انتخابی دیگری را پیش روی ما قرار می‌دهد. تولیدکنندگان اسمارت‌فون سریعا مدل‌های معمول را کنار نخواهند گذاشت؛ لذا در صورت تمایل به خریداری یک پرچم‌دار از سامسونگ یا سایر برندها، ناچار به تهیه یک دستگاه تاشو نخواهید بود. گوشی تاشو شایعه‌شده ساخت سامسونگ با نام گلکسی X به احتمال فراوان همراه با پرچم‌داران گلکسی S10 و S10 پلاس معرفی می‌شود؛ همان‌طور که پیش‌تر از آی‌فون X در کنار آی‌فون ۸ و ۸ پلاس رونمایی شد.

بدون‌شک این فناوری جدید به نفع تولیدکنندگان نیز خواهد بود. هم‌اکنون در برخی مواقع کمپانی‌های مختلف با عرضه محصولاتی کاملا مشابه در تلاش برای خارج نمودن یکدیگر از گوی رقابت هستند. گوشی‌های تاشو با ایجاد یک فضای جدید در بخش محصولات رده بالای بازار می‌توانند درآمد بیش‌تری را عاید تولیدکنندگان نمایند و در عین‌حال به برندهای کوچک‌تر این شانس را خواهد داد تا بر روی تخصص اصلی خود که تولید اسمارت‌فون‌های معمولی است، تمرکز کنند.

Nokia-7-Plus-8-Sircco-Screens-840x472 گوشی‌های تاشو چگونه می‌توانند آینده را از آن خود کنند؟!

کمپانی HMD Global چندین مدل گوشی فوق‌العاده نظیر نوکیا ۸ سیروکو (سمت چپ) و نوکیا ۷ پلاس (سمت راست) را تولید می‌کند

کمپانی‌هایی نظیر وان‌پلاس و HMD Global به شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و هواوی اجازه می‌دهند تا به تفکر در زمینه عرضه گوشی‌های تاشو طی چند سال آینده بپردازند. به احتمال فراوان، نسل اول دستگاه‌های تولید شده قیمت بالایی خواهند داشت و به سرعت فروخته می‌شوند. تولیدکنندگان کوچک‌تر احتمالا می‌توانند بر روی نقاظ ضعف بالقوه گوشی‌های تاشو مانند طول عمر کوتاه باتری و بدنه ضخیم سرمایه‌گذاری کنند.

حتی ممکن است برخی از ایده‌های گوشی‌های هوشمند انعطاف‌پذیر به اسمارت‌فون‌های معمولی نیز سرایت کنند. این مسئله به تولیدکنندگان امکان خواهد داد تا ایده‌های مشابه را در دستگاه‌های ارزان‌قیمت‌تری ارایه نمایند.

آخرین میخ بر تابوت تبلت‌ها

تبلت‌ها در حال تبدیل شدن به محصولاتی کمیاب هستند. هوبرت جولی، مدیرعامل وبسایت Best Buy در سال ۲۰۱۴ گفت: “من تصور نمی‌کنم که در دنیای فناوری، هیچ محصولی با چنین سرعت و وسعتی از رده خارج شود. شرط می‌بندم که نمونه‌ای مشابه آن‌ را پیدا نخواهید کرد.”

این موضوع تا حدی بدین دلیل است که طی سالیان اخیر تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و اسمارت‌فون‌ها با یکدیگر ادغام شده‌اند. دستگاه‌هایی نظیر کروم‌بوک‌ها که نمونه‌های کوچکی از لپ‌تاپ‌های هیبریدی با صفحه‌نمایش لمسی هستند نیز وارد بازار شده و تجربه مشابه سیستم‌عامل اندروید را بر روی یک لپ‌تاپ ارایه می‌دهند. این گجت‌ها می‌توانند اسمارت‌فون‌هایی با نمایشگر بزرگ باشند که به عنوان یک کامپیوتر شخصی نیز کار می‌کنند. گوشی تاشو به خوبی می‌تواند آ‌ن‌ها را از صحنه عالم محو نماید.

samsung-dexpad-first-look-aa-3-840x472 گوشی‌های تاشو چگونه می‌توانند آینده را از آن خود کنند؟!

Dex Pad سامسونگ اسمارت‌فون شما را به یک کامپیوتر شخصی قابل‌حمل تبدیل خواهد کرد

باز کردن یک هندست انعطاف‌پذیر برای ۲ برابر نمودن فضای صفحه‌نمایش آن، به شکل موثری آن‌ را به یک تبلت کوچک با سیستم‌عامل مشابه تبدیل خواهد کرد. این قبیل دستگاه‌ها، جایگزین‌های مناسب‌تری به‌شمار می‌آیند. تنها وجه منفی قضیه این است که احتمالا این دستگاه‌ها در سال‌های ابتدایی عرضه خود، قیمت بالاتری خواهند داشت. با این‌حال، زمانی‌که لپ‌تاپ‌های مجهز به نمایشگر لمسی و گوشی‌های تاشو بتوانند به یک تبلت تبدیل شوند، خریداری یک تبلت چه ضرورتی خواهد داشت؟

شما درباره گوشی‌های تاشو چه‌‌طور فکر می‌کنید؟ آیا این گجت‌ها نهایتا جایگزین اسمارت‌فون‌های معمولی خواهند شد یا تنها یک محصول مضحک دیگر به‌شمار خواهند آمد؟


منبع: آی‌تی‌رسان

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس