پارسی نویس

ابررایانه Frontier قدرتمندترین ابررایانه دنیا شناخته شد

  • ۱۷:۰۱

ظاهرا قدرتمندترین ابررایانه دنیا دیگر متعلق به کشور ژاپن نیست و حالا ابررایانه Frontier آمریکا با پردازنده‌های AMD قدرتمندترین ابررایانه دنیا لقب گرفته است. توان پردازش این ابررایانه ۱.۱.۰۲ اگزافلاپ در ثانیه است.

در طول دو سال گذشته ابررایانه Fugaku ژاپن با توان پردا ش ۴۴۲ پتافلاپ در ثانیه، رتبه اول را در لیست Top500 قدرتمندترین ابررایانه‌های دنیا به خود اختصاص داده بود و حالا Frontier در بنچمارک Linpack FP64 این جایگاه را از آن خود کرده است. لازم به ذکر است که حداکثر سرعت پردازش این سیستم در تست‌های این بنچمارک به ۱.۶۹ اگزافلاپ در ثانیه نیز رسیده است.

این ابررایانه آمریکایی دارای ۷۴ کابین هر کدام به وزن ۸۰۰۰ پوند است و‌با ۹۴۰۸ گره HPE Cray EX پیکره‌بندی شده است. هر گره مجهز به پردارنده AMD “Trento” 7A53 Epyc و چهار پردازشکر گرافیکی AMD Radeon Instinct MI250X و ۵۱۲ گیگابایت حافظه DDR4 است. این ابررایانه  در مجموع شامل 602,112 پردازنده CPU و ۴.۶ پتابایت حافظه است. از طرفی، 37,888 پردازنده GPU آن شامل 8,138,240 هسته و ۴.۶ پتابایت حافظه HBMاست.

ابررایانه

در این ابررایانه از سیستم خنک‌کننده قدرتمند با توان ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه فابریک Slingshot-11 با ۳۷ پتابایت حافظه محلی گرهی و ۷۱۶ پتابایت حافظه مرکزگستر و ۷۵ ترابایت بر ثانیه توان عملیاتی و ۱۵ میلیارد IOPS استفاده شده است. این سیستم خنک‌کننده رتبه اول لیست Green500 را به خود اختصاص داده است.

ابررایانه

ابررایانه Frontier در حالی رتبه نخست را اشغال کرده است که‌ رتبه‌های چهارم، پنجم، هفتم و هشتم Top500 نیز متعلق به ابررایانه‌های آمریکایی است. در این لیست، پردازنده‌های AMD در داخل پنج تا از ده ابررایانه برتر استفاده شده‌اند در حالیکه پردازنده‌های اینتل فقط در یکی از آن‌ها که متعلق به چین است و Tianhe-2A نام دارد استفاده شده است.

البته گفته می‌شود که دو ابررایانه چینی به نام‌های Sunway Oceanlite و  Tianhe-3 که در رتبه‌بندی Top500 شرکت نکرده‌اند با توان ۱.۳ اگزافلاپس در بنچمارک Linpack در رتبه نخست قدرتمندترین ابررایانه‌های دنیا قرار دارند.


منبع: تکفارس

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس