پارسی نویس

هارد دیسک، SSD یا فلش درایو؟ با انواع فضاهای ذخیره‌سازی آشنا شوید

  • ۲۳:۰۱

انواع فضاهای ذخیره‌سازی، برای محافظت و نگه‌داری از اطلاعات شخصی شما از هر نوعی اعم از فیلم و سریال و عکس‌های خانوادگی وجود دارند. اما در این بین سه مورد از این فضاهای ذخیره‌سازی هستند که بیشتر از سایر روش‌ها طرفدار داشته و مورد استقبال کاربران قرار گرفتند. استفاده از فلش مموری USB، هارد دیسک و یا SSD به شما کمک می‌کند تا به راحتی هر نوع دیتایی را ذخیره کنید؛ اما اگر بدانید هر کدام از این‌ها در چه طبقه‌بندی از نظر مورد استفاده قرار می‌گیرند به طبع در داشتن انتخاب و خرید بهتر به شما کمک خواهد کرد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا هر سه آپشن را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم.

فلش درایو USB 

یکی از رایج‌ترین فضاهای ذخیره‌سازی، استفاده از فلش درایو USB است که اندازه کوچکی دارد و به درگاه USB متصل می‌شود. به کمک فلش مموری USB شما می‌توانید به راحتی مقدار زیادی دیتا را روی ابعاد کوچک ذخیره و نگه‌داری کنید.

مزایای استفاده از فلش درایو USB 

فلش درایو USB بیشتر در مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌خواهید فایل‌های مورد نظرتان را از محلی به محل دیگر جا به جا کنید. یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از فلش درایو USB، ساختار کوچک آن است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا به راحتی USB را داخل کیفش قرار داده و  از جایی به محل دیگر حمل کند.

فلش درایو USB از مقاومت بالایی در برابر فشارها و ضربه‌هایی که ممکن است در طول حمل به آن وارد شود برخوردار بوده؛ چراکه در محل ذخیره‌‌سازی اطلاعات خود هیچ قسمت متحرکی ندارد که خراب یا فرسوده شود. با این حال توجه داشته باشید که نقطه اتصال یا کانکتور آن همچنان می‌تواند آسیب ببینید، به همین دلیل هم در طراحی و ساخت فلش مموری‌ها از یک درپوش برای قسمت اتصال استفاده می‌کنند تا وقت‌هایی که از آن استفاده نمی‌کنید، محافظت شده باشد.

در گذشته از فلش‌ مموری‌ها برای انتقال فایل و دیتا در حجم پایین، حداکثر 128 گیگابایت استفاده می‌شد اما نوع جدید USBها به کاربر این امکان را می‌دهد تا ظرفیت 1 ترابایت دیتای مورد نظر خود را به راحتی جابه‌جا کند. در مورد قیمت فلش مموری هم باید در نظر بگیرید که با توجه به مارک و ظرفیت آن در حال حاضر از حداقل 60 تومان تا بیش از 10 میلیون تومان در بازار وجود دارند.

معایب استفاده از فلش درایو USB 

ابعاد کوچک فلش مموری در عین حال که می‌تواند یک مزیت به حساب بیاید به عنوان یک عیب بزرگ هم تعریف می‌شود؛ چراکه به راحتی ممکن است آن را گم کنید. حمل و جابه‌جایی فلش مموری بسیار راحت‌ است، شما می‌توانید به راحتی آن را داخل کیف و یا جیب لباستان بگذارید اما به همان نسبت هم باید حواستان را جمع کنید چون ممکن است درست وقتی که حواستان نیست، از جیبتان افتاده و گم شود!

به همین دلیل  هم توصیه می‌کنیم حتما برای فلش مموری خود قفل گذاشته تا از اطلاعات موجود در آن محافظت کنید. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر از چندین فلش مموری استفاده می‌کنید حتما آن‌ها را در محفظه یا کیس خاص قرار دهید تا گم نشوند.

هارد دیسک، SSD یا فلش درایو؟ با انواع فضاهای ذخیره‌سازی آشنا شوید 5

HDD اکسترنال 

اگر حافظه کامپیوتر و یا لپ‌تاپ شما به سرعت پر می‌شود توصیه ما این است که از یک هارد دیسک خارجی استفاده کنید. با اتصال این نوع هارد از طریق پورت USB به راحتی می‌توانید به عنوان یک درایو ثانویه روی سیستمتان از آن استفاده کرده و علاوه‌بر آن بدون این‌که نیاز داشته باشید تا سخت افزار کامپیوترتان را تغییر دهید، می‌توانید فضاهای ذخیره‌سازی را در سیستم خود افزایش دهید.

مزایای استفاده از هارد دیسک خارجی

یکی از نکات قابل توجه در مورد استفاده از هارد دیسک‌ خارجی برای افزایش فضای ذخیره‌سازی روی سیستم، مقرون به صرفه بودن آن است. برای مثال شما همین حالا می‌توانید هارد دیسک خارجی با ظرفیت 5 ترابایت را با قیمتی معادل 100 دلار تهیه کنید.

به همین دلیل هم اگر روی لپ‌تاپ و یا کامپوتر خود فضای کافی برای ذخیره دیتا ندارید، بهترین گزینه استفاده از HDD اکسترنال است؛ چراکه به شما این امکان را می‌دهد تا با صرف کمترین هزینه چند ترابایت حافظه اضافی خریده و با اتصال به سیستم مورد نظرتان حجم زیادی از فایل و برنامه را دانلود و یا ذخیره کنید. نکته جالب توجه این است که شما می‌توانید یک سیستم عامل روی هارد دیسک خارجی خود نصب کنید.

معایب استفاده از هارد دیسک خارجی

از بین فلش مموری، هارد دیسک و SSD، هارد دیسک تنها موردی است که در ساختار آن از قطعات متحرک استفاده شده است و همین موضوع باعث شده تا بیشتر از سایر فضاهای ذخیره‌سازی نام برده شده در معرض ضربه و خراش قرار بگیرد؛ آسیب فیزیکی وارد شده به هارد دیسک باعث می‌شود تا دیتاهای موجود در آن از بین رفته و یا از دسترس خارج شوند.

شما می‌توانید از هارد دیسک‌های اکسترنال (HDD) برای اتصال به کامپیوتر/ لپ‌تاپ استفاده کرده، مقدار زیادی از دیتا را روی آن بریزید و برای مدت طولانی از این دیتاها روی هارد دیسک اکسترنالتان استفاده کنید. همچنین اگر قصد دارید از اطلاعات سیستم خود نسخه بک آپ تهیه کنید، هارد دیسک اکسترنال بهترین گزینه ممکن است.

این روزها هارد دیسک‌های اکسترنال در ابعاد یک کیف پول طراحی و ساخته می‌شوند؛ همین موضوع باعث شده تا براحتی برایتان قابل حمل باشد.

هارد دیسک، SSD یا فلش درایو؟ با انواع فضاهای ذخیره‌سازی آشنا شوید 6

SSD اکسترنال

SSD را می‌توان برادر هارد دیسک دانست! SSD در واقع جزو فضاهای ذخیره‌سازی است که به جای تکیه به قطعات متحرک، دیتاهای شما را روی حافظه فلش ذخیره می‌کند. از SSD به همراه هارد دیسک اکسترنال روی کامپیوتر استفاده می‌شود اما باید توجه داشته باشید که برخی از لپ‌تاپ‌ها ممکن است از SSD پشتیبانی نکنند.

ذخیره سازی فلش چیست؟

SSDها برخلاف هارد دیسک‌ها از تکنولوژی ذخیره‌سازی فلش استفاده می‌کنند. درایورهای USB یا همان فلش مموری‌ها نیز از همین فناوری در ساختار خود بهره گرفته‌اند اما SSD را به طور کلی می‌توان نسخه پیشرفته‌تری نسبت به سایر فضاهای ذخیره‌سازی دانست که همین موضوع باعث شده تا بتواند پاسخگوی نیاز کامپیوترهایی که به صورت روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند، باشد.

در تکنولوژی ذخیره‌سازی فلش از تراشه‌های حافظه برای ذخیره دیتاها استفاده می‌شود این در حالیست که در هارد دیسک‌ها از دیسک‌های متحرک سنتی برای انجام این عمل استفاده می‌شود. وجود این تفاوت باعث شده تا نگه‌داری، جابه‌جایی و بازیابی دیتاها بسیار موثرتر و سریع‌تر باشد. همچنین این تکنولوژی باعث می‌شود تا فضاهای ذخیره‌سازی در ابعاد کوچکتری ساخته شده و عملکرد قوی‌تری داشته باشند. یکی دیگر از مزایای استفاده از ذخیره‌سازی فلش این است که زمان قطعی برق، داده‌های شما نمی‌پرد.

مزایای استفاده از SSD اکسترنال

یکی از ویژگی‌های بارز SSD اکسترنال، سرعت بالای انتقال اطلاعات بوده که به دلیل عدم وجود قطعات متحرک در ساختار آن است. همچنین SSD در مقایسه با فلش مموری USB فضای ذخیره‌سازی بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ به اندازه‌ای که برای نصب سیستم عامل و نرم‌افزار کاملا مناسب خواهد بود.

معایب استفاده از SSD اکسترنال

SSD اکسترنال قیمت بالایی دارد. اگر می‌خواهید از این نوع فضای ذخیره‌سازی استفاده کنید باید بدانید که نسبت به فلش مموری USB و هارد دیسک اکسترنال قیمت بسیار بیشتری دارد. در حال حاضر قیمت هر 1 ترابایت SSD خارجی معادل 150 دلار بوده؛ که این تفاوت قیمت به دلیل سرعت بالای انتقال دیتاها و همچنین دوام بیشتر لحاظ شده است.

اگر به دنبال یک آپشن ارزان قیمت هستید، SSD گزینه خوبی برایتان نخواهد بود اما اگر سرعت زمان بارگذاری نرم‌افزار‌های نصب شده، سیستم عامل و یا انتقال دیتا برایتان بسیار حائز اهمیت است، پس حتما باید به سراغ SSDها بروید! توجه داشته باشید که به دلیل وجود تراشه‌های حافظه در ساختار SSDها، دیتاهای مورد نظرتان را به تعداد دفعات معینی می‌توانید روی یک تراشه یا سلول خاص قرار دهید که معمولا این تعداد بستگی به برند خریداری شده بین 3 هزار تا 100 هزار بار است.

هارد دیسک، SSD یا فلش درایو؟ با انواع فضاهای ذخیره‌سازی آشنا شوید 4

 

آپشن‎‌های حافظه داخلی

اگر می‌خواهید مقدار حافظه داخلی سیستم خود را افزایش دهید، به طبع خرید فلش مموری USB انتخاب درستی نخواهد بود و باید بین هارد دیسک اکسترنال و SSD فکر کنید. اما در انتخاب این دو فضای ذخیره‌سازی کدام یک برنده نهایی خواهد بود؟ پاسخ به این سئوال کاملا به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. اما در این بین سه نکته اصلی را باید در نظر بگیرید:

هزینه: توجه داشته باشید که یک SSD داخلی یک ترابایتی بین 100 تا 150 دلار قیمت دارد. این در حالیست که هزینه یک هارد دیسک داخلی دو ترابایتی تنها 50 دلار است!

مقدار حافظه مورد نیاز: اگر به چند ترابایت برای ذخیره‌سازی اطلاعات احتیاج دارید، خرید یک هارد دیسک داخلی گزینه معقول‌تری برایتان خواهد بود؛ چراکه هزینه کمتری را به همراه خواهد داشت. به خاطر داشته باشید که هزینه میزان حافظه یکسان برای خرید SSD بیشتر از هارد دیسک اکسترنال است.

مورد استفاده: HDDهای داخلی نسبت به HDDهای اکسترنال دارای قطعات متحرک بیشتری هستند، به همین دلیل هم بیشتر در معرض خراب شدن قرار می‌گیرند. اگر لپ‌تاپ دارید بهتر است تا از SSD استفاده کنید چراکه دوام بیشتری برایتان خواهد داشت. از دیگر مزایای استفاده از SSD می‌توان به سرعت بیشتر اجرای بازی و برنامه می‌توان اشاره کرد.

هارد دیسک، SSD یا فلش درایو؟ با انواع فضاهای ذخیره‌سازی آشنا شوید 3

مقایسه SSD و HDD در هنگام خرید کامپیوتر جدید

اگر قصد خرید کامپیوتر جدید را دارید، با یک جستوجوی ساده متوجه خواهید شد که اکثر کامپیوترهای ساخت جدید از SSD استفاده می‌کنند چراکه دوام بیشتری دارد. اما اغلب SSDها حافظه 512 گیگابایتی یا 1 ترابایتی دارند. اگر فیلم و سریال، آهنگ، بازی و عکس‌های زیادی را روی حافظه سیستم خود نگه‌ می‌دارید توصیه می‌کنیم حتما یک حافظه جانبی اکسترنال تهیه کنید. اگر هم مقدار حافظه برای شما یک فاکتور مهم حین خرید کامپیوتر به حساب می‌آید حتما ترکیبی از SSD و HDD را انتخاب کنید. روی فضای SSD معمولا سیستم عامل اجرا می‌شود چراکه به سرعت بیشتری احتیاج دارد، این درحالیست که حافظه HDD که حداقل یک ترابایت فضای خالی دارد محل خوبی برای نگه‌داری فایل‌ها و دیتاهای دیگر شما خواهد بود.

هارد دیسک، SSD یا فلش درایو؟ با انواع فضاهای ذخیره‌سازی آشنا شوید 2

مقایسه نهایی SSD، HDD و فلش مموری USB 

نتیجه نهایی و اعلام بهترین از بین سه فضاهای ذخیره‌سازی نام‌برده شده، کاملا بستگی به نیاز و خواسته شما دارد و به طور کل می‌توان گفت HDD، SSD و فلش مموری USB هر سه بهترین هستند.

HDD و SSD اکسترنال در مقابل فلش مموری USB 

اگر می‌خواهید به عنوان حافظه خارجی (اکسترنال) از فضای ذخیره‌سازی اضافی استفاده کنید، هر سه مورد در نوع خود بهترین هستند که در ادامه مورد استفاده هر کدام را به طور اختصاصی توضیح می‌دهیم:

HDD اکسترنال: عمدتا برای بک آپ‌گیری، نصب و اجرای سیستم عامل دوم و همچنین ذخیره‌سازی دیتاهای اضافی استفاده می‌شود. باید به خاطر داشته باشید که وجود قطعات متحرک باعث می‌شود تا هارد دیسک اکسترنال شکننده باشد به همین دلیل هم اگر در محلی ثابت نگه‌داری شوند، بهتر خواهد بود.

SSD اکسترنال: از این نوع فضای ذخیره‌سازی هم برای بک‌آپ‌گیری، اجرای سیستم عامل‌ها و ذخیره‌سازی کلی دیتاهای اضافی استفاده می‌شود. وجود فناوری ذخیره‌سازی فلش باعث شده تا دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به موارد دیگر داشته باشند، به همین دلیل هم اگر می‌خواهید آن‌ها را جابه‌جا کنید گزینه مناسبی خواهند بود.

فلش مموری USB: از فلش مموری USB بیشتر برای انتقال فایل‌ها و دیتاها از محلی به محل دیگر، ذخیره‌سازی یک سیستم عامل کوچک و پرتابل و همچنین بک‌آپ‌گیری به صورت موقت استفاده می‌شود. ساختار فیزیکی کوچک این فلش مموری‌های USB باعث می‌شود تا به راحتی قابل حمل و جابه‌جایی باشند اما باید به خاطر داشته باشید که دوام آن‌ها نیز نسبت به دو مورد قبل کمتر است.

مقایسه SSD و HDD

اگر می‌خواهید از یک فضای ذخیره‌سازی به صورت دائم استفاده کنید، SSD و HDD گزینه‌های مناسبی هستند. با در نظر گرفتن این‌که قصد خرید حافظه نوع داخلی یا اکسترنال را دارید باید بدانید که حافظه SSD گران‌تر است اما با این وجود دوام و سرعت این نوع حافظه بیشتر بوده و به دلیل کارایی بالایی که دارند مناسب اجرای بازی هستند. اگر بخواهیم SSD را با حافظه HDD مقایسه کنیم، باید بدانید که SSD به دلیل سرعت بالایی که دارد همیشه برنده این مقایسه می‌شود.

هارد دیسک‌ها معمولا به طرز قابل توجهی ارزان قیمت هستند اما در استفاده طولانی مدت، دوام بالایی ندارند. با تمام این تفاسیر HDDها همچنان گزینه مناسبی برای افرادی که به دنبال راه حل ارزان قیمت برای ذخیره‌سازی فایل‌هایشان می‌گردند، تلقی می‌شود. اگر از نظر سرعت SSD را با HDD مقایسه کنیم، متوجه خواهید شد که هارد دیسک‌ها کاملا کندتر از SSDها عمل می‌کنند. با این وجود اگر استفاده سنگینی ندارید حافظه هارد دیسک نیز می‌تواند گزینه خوبی برایتان باشد.

هارد دیسک، SSD یا فلش درایو؟ با انواع فضاهای ذخیره‌سازی آشنا شوید 1

مقایسه کلی

برای داشتن یک تصویر بهتر از شباهت‌ها و تفاوت‌های فضاهای ذخیره‌سازی نام برده شده، جدول زیر را مورد بررسی قرار دهید.

 


HDD SDD USB فلش مموری
طول عمر (سال) 3-5 (اگر به ندرت استفاده شود، بیشتر نیز خواهد بود) بیشتر از 10 5-20 (اگر به ندرت استفاده شود، بیشتر نیز خواهد بود)
قیمت (هر ترابایت)  25 دلار  130 دلار بین 50 تا 150 دلار
سرعت (خواندن/نوشتن) 250/200 MB/s 560/530 MB/s 150/45 MB/s
قابلیت اطمینان قطعات متحرک آن گاها خراب می‌شوند قابل اطمینان اگر درست استفاده شود، قابل اطمینان خواهد بود
حافظه تا 20 ترابایت تا 8 ترابایت تا 2 ترابایت
سبکی خیلی قابل حمل نیست قابل حمل بیشترین قابلیت حمل را دارد
استفاده اصلی تهیه نسخه پشتیبان، درایو اصلی تهیه نسخه پشتیبان، درایو اصلی، بازی کردن جابه‌جایی فایل، تهیه نسخه پشتیبان کوچک

 

نتیجه‌گیری نهایی

هارد دیسک‌ها و SSDهای داخلی و خارجی برای داشتن ذخیره‌سازی مطمئن‌تر دیتاها، اجرای سیستم‌عامل‌ها و ذخیره‌ کردن برنامه‌ها انتخاب درستی هستند؛ با این حال اگر حمل و نقل دیتاهای نه چندان بزرگ هدف اصلی شما برای استفاده از فضاهای ذخیره‌سازی است پس فلش مموری‌های USB هم گزینه بسیار خوبی خواهند بود.


منبع: دیجی رو

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس