پارسی نویس

تولید دارویی که روند ALS را کند می‌کند

  • ۱۱:۱۴

محققان استرالیایی موفق به تولید دارویی شدند که روند بیماری" اسکلروز جانبی آمیوتروفیک"(ALS) را کند می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، بیماری" اسکلروز جانبی آمیوتروفیک"(ALS) یک بیماری نورون‌ حرکتی است که موجب تخریب پیشرونده و غیرقابل ترمیم در دستگاه عصبی مرکزی مغز و نخاع و دستگاه عصبی محیطی می‌شود. اسکلروز جانبی آمیوتروفیک شایع‌ترین بیماری نورون‌های حرکتی(MND) است. بنابراین این بیماری هم علایم نورون محرکه فوقانی و هم نشانه‌های نورون محرکه تحتانی را ایجاد می‌کند. در حقیقت در ALS نشانه‌های فلج مرکزی و محیطی با هم ایجاد می‌شود.

حال محققان استرالیایی یک دارو جدید تولید کرده اند که در فاز یک آزمایش‌های بالینی آن نشانه‌ها و علائم پیشرفت بیماری کاهش قابل توجهی داشت.

مراحل ساخت دارو به ۱۵ سال پیش برمی‌گردد. در ابتدا تصور می‌شد که وجود مس اضافه در مغز مشکل‌ساز است ولی محققان به زودی متوجه شدند که خلاف آن صادق است.

این گروه تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که شاید سلول‌های مغزی سبب کاهش مس می‌شوند. بنابراین به دنبال راهکاری برای رفع مشکل کمبود مس گشتند.

پس تصمیم گرفتند که مس را به مغز بازگردانند.

این کار دقیقا عملکرد داروی جدید را نشان می‌دهد. داروی " CuATSM" ترکیبی است که در صورت نیاز به سلول‌ها مس می‌رساند.

این دارو پس از آزمایش روی حیوانات اثرات مثبتی نشان داد. فاز اول آزمایش انسانی نیز از اوخر سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شد و دوز مناسب برای مصرف دارو تعیین گردید.

در این آزمایش ۳۲ نفر مورد آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد افرادی که میزان زیادی از داروی "CuATSM" را دریافت کرده بودند، بهبود قابل توجهی داشتند و به طور کلی پیشرفت بیماری به کندی صورت گرفت.

فاز دوم آزمایش این دارو نیز به صورت تصادفی و بر تعداد بیشتری از بیماران آزمایش خواهد شد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس