مدت زمانی می شود که سیستم های هوشمند نیمه مستقل نظیر کروز کنترل انطباقی یا سیستم هشدار خروج از خطوط، در خودروهای روز جهان به کار گرفته می شوند. انواع پیشرفته تری از این سیستم ها نظیر سیستم اتو پایلوتی که در خودروهای تسلا به کار گرفته می شود نیز به محبوبیت فوق العاده ای رسیده اند. تحقیقات انجام گرفته بر روی مالکان این خودروها، نشان می دهد راننده هایی که از خودروهای مجهز به سیستم های هوشمند نیمه مستقل استفاده می کنند، تا سه برابر نسبت به رانندگانی که از خودروهای فاقد این سیستم ها استفاده می کنند، نسبت به پاسخگویی به علایم هشدار دهنده و موقعیت های بحرانی کند تر عمل می کنند.

 

نگاهی به آزمایش صورت گرفته بر روی رانندگان

این مطالعه که توسط موسسه CAN Drive در نیوزیلند به انجام رسیده است، در یک دوره زمانی در تابستان انجام شد. در این مطالعه یک تسلا مدل اس در اختیار تعدادی از اعضای این موسسه قرار گرفت و از آن ها خواسته شد تا بیشترین زمانی را که می توانند، با سیستم اتو پایلوت خودرو به رانندگی بپردازند. در این تحقیقات مشخص شد در مواقعی که نیاز به واکنش سریع راننده احساس می شود، یک راننده که سوار بر خودرویی معمولی است می تواند در عرض 0.5 الی 1.5 ثانیه نسبت به موقعیت خطر واکنش نشان دهد، در حالیکه راننده ای که یک تسلا مدل اس سوار است و با سیستم اتو پایلوت روشن به طی مسیر می پردازد، به زمانی در حدود 3.5 ثانیه برای واکنش نشان دادن نیاز دارد. رانندگانی که خودروی آن ها مجهز به سیستم اتو پایلوت است، به طور معمول توجهی به جاده ندارند

سیستم های هوشمند خودروها، معمولا در سه سطح طبقه بندی می شوند که سیستم اتو پایلوت تسلا، از نوع نسل دوم محسوب می شود که آن را اتوماسیون جزئی می نامند. این سیستم می تواند در هر لحظه کنترل ترمز، فرمان یا شتاب گیری خودرو را تحت اختیار داشته باشد، اما هنوز نیاز به وجود یک عامل بالغ انسانی وجود دارد که در مواقع لزوم، کنترل وسیله نقلیه را بر عهده گیرد. تحقیقات نشان داده که نیاز است تا آموزش های رانندگی در سراسر جهان، گسترده تر و حرفه ای تر صورت بگیرد و به رانندگان ثابت شود که ابزارهای الکترونیکی کمکی، هنوز قادر به کنترل تمامی اعمال وسایل نقلیه نیستند.


منبع: دنده6