پارسی نویس

یک ویروس باستانی عامل اعتیاد شناخته شد

  • ۱۹:۴۵

محققان متوجه شده اند یک ویروس باستانی در ژن خاصی از بدن انسان تاثیر می گذارد و سبب گرایش افراد به اعتیاد می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، گروهی بین المللی از محققان کشف کرده اند یک ویروس پسگرد(رترو ویروس) باستانی که در ۵ تا ۱۰ درصد جمعیت جهان وجود دارد با رفتارهای اعتیادگرایانه مرتبط است. این تحقیق رابطه میان ویروس پسگرد و ژن خاصی را نشان داد که سبب می شود افراد نسبت به اعتیاد گرایش بیشتری داشته باشند.

نشانه هایی از عفونت های ویروس های پسگرد در ژنوم تمام انسان ها وجود دارد. تا پیش از این تصور می شد این ژنوم های کوچک در دی ان ای ما تاثیر بیماری زا ندارند. اما یک ویروس پسگرد خاص به نام HK۲  توجه محققان را به خود جلب کرد. این ویروس به طور معمول با ژنی به نام RASGRF۲ ترکیب می شود.  

این ژن نقش مدیریت فعالیت های دوپامینرژیک را در مغز برعهده دارد. همچنین پیش از این تحقیق، دانشمندان متوجه شده بودند رابطه ای میان  RASGRF۲  و اعتیاد به الکل وجود دارد.

به هر حال در بخش نخست تحقیق جدید، دو گروه متفاوت در انگلیس و یونان بررسی شدند. در یونان عده ای از افراد مبتلا به ویروس HIV تحت تحقیق قرار گرفتند که نیمی از این گروه از طریق تزریق مواد مخدر و نیمی دیگر از روش های دیگر به ایدز مبتلا شده بودند.

گروه مورد آزمایش در انگلیس شامل افراد مبتلا به هپاتیت سی بود که نیمی از آنها از طریق تزریق مواد مخدر و نیم دیگر با روش های مختلف به این بیماری مبتلا شده بودند.

محققان با بررسی هر دو گروه متوجه شدند بیمارانی که سابقه تزریق مواد مخدر دارند، ۲تا۳ برابر بیشتر احتمال دارد نشانه هایی از ویروس HK۲ در ژن  RASGRF۲ آنها وجود داشته باشد.

 این نتیجه به طور واضح به دانشمندان نشان داد HK۲  می تواند ژن خاص را طوری تغییر دهد که فرد مستعد بروز رفتارهای اعتیادگرایانه شود.

در  مرحله بعد این تحقیق دانشمندان قابلیت  HK۲ را برای تغییر  RASGRF۲ بررسی کردند. برای پاسخ به این سوال محققان از فناوری CRISPR استفاده کردند و HK۲ را در مکان دقیق مشخص شده در ژن  RASGRF۲ قرار دادند.

به گفته محققان نتایج این آزمایش نشان داد قراردادن HK۲ به تغییر  فنوتایپتی قابل توجهی منجر شد.

البته بخش اعظم این تحقیق همچنان فرضیه است اما تحقیقات نشان می دهد HK۲ فعالیت دوپامینرژیک را از طریق RASGRF۲ می افزاید.

به هرحال برای درک بهتر این مکانیسم تحقیقات بیشتری لازم است. همچنین باید آزمایش های MRI نیز روی افرادی انجام شود که ویروس پسگرد HK۲ در بدن آنها با ژن RASGRF۲ ترکیب شده است.


منبع: خبرگزاری مهر

دانلود سریال گیم اف ترونز
مطلب جالبی بود ممنون
خانم معلم
جالب بود :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس