پارسی نویس

نظارت بر فشار خون با استفاده از برچسب مافوق صوت

  • ۱۶:۱۰

محققان یک برچسب مافوق صوت ساختند که قادر است فشار خون سرخرگ های موجود در عمق 4 سانتیمتری بدن را اندازه گیری کند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، برچسبی که دانشگاه سن دیه گو کالیفرنیا ساخته اند، قادر است به طور مستمر تغییرات فشار خون بیماران مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی و همچنین بیمارانی را که تحت عمل جراحی بودند، اندازه گیری کند.

این برچسب با استفاده از فناوری مافوق صوت به صورت غیرتهاجمی سایر علایم حیاتی و فیزیولوژیکی را در عمق بدن اندازه گیری می کند. جنس این برچسب از یک صفحه نازک الاستومر ساخته شده که روی مجموعه ای از قطعات الکترونیکی متصل به هم در قالب الگویی موسوم به island-bridge تعبیه شده است.

هر قطعه الکترونیکی متشکل از الکترودها و حسگرهای پیزوالکتریکی است که هنگام عبور جریان، امواج مافوق صوت تولید می کنند. این امواج مافوق صوت امکان اندازه گیری مستمر قطر رگ های خونی را در عمق 4 سانتی متری زیر پوست فراهم می کند. سپس این داده ها با استفاده از یک نرم افزار خاص به شکل موج تبدیل می شوند. هر دره، قله، شکاف و ساختار کلی شکل موج نشان دهنده یک رخداد در قلب است. این سیگنال ها اطلاعات جزئی بسیاری را در رابطه با وضعیت قلب بیمار به دست می دهند.

در حال حاضر تجهیزات پوشیدنی تنها قادرند سیگنال های سطحی یا زیر پوست را اندازه گیری کنند. اما با بهره گیری از فناوری مافوق صوت می توان مجموعه وسیعی از سیگنال ها، رخدادها و فعالیت های بیولوژیکی را که در اعماق بدن و لایه هایی بسیار پایین تر از پوست رخ می دهد، با استفاده از یک شیوه غیرتهاجمی اندازه گیری کرد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.


منبع: ایرنا

hani aliabadi
چه جالب
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس