پارسی نویس

پیش‌بینی احتمال عود لوسمی با آزمایش دی ان ای

  • ۱۰:۲۹

گروهی از محققان کره‌ای و کانادایی برای اولین بار موفق به توسعه یک آزمایش مبتنی بر DNA شده اند که احتمال پیش‌بینی عود سرطان خون را پس از شیمی‌درمانی و پیوند مغز استخوان در اختیار قرار می‌دهد.

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، در این روش جهش‌های واقع در سلول‌های مغز استخوان سه هفته پس از پیوند قابل شناسایی هستند و با استفاده از آن می‌توان احتمال عود بیماری را پیش‌بینی کرد.

لوسمی گروهی از انواع سرطان است که معمولا از مغز استخوان شروع و باعث شکل‌گیری تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی می‌شود. عفونت‌های مکرر، خونریزی، کبودی، تب، لرز، خستگی ناگهانی و کاهش وزن از جمله مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری است.

شایع‌ترین نوع لوسمی در بزرگسالان AML نام دارد و یک چهارم موارد ابتلا را شامل می‌شود. اثر مستقیم این بیماری بر مغز استخوان است. علت این بیماری تولید بیش از حد سلول‌های خونی نابالغ است که در طول زمان مانع از رشد سلول‌های خونی نرمال می‌شوند. مراحل پیشرفت این بیماری بسیار سریع است و نیاز به درمان فوری دارد.

شیمی‌درمانی و پیوند مغز استخوان رایج‌ترین درمان این عارضه به شمار می آید، با این حال بیماری با احتمال بالایی قابل بازگشت است. محققان بر این باورند در صورتی که احتمال عود بیماری قابل پیش‌بینی باشد، می‌توان با تغییر روش‌های درمانی و مداخله دارویی، راهکارهای موثرتری را برای بهبود انتخاب کرد.

نتایج این مطالعه در نشریه Blood منتشر شده است.


منبع: ایرنا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس