پارسی نویس

تولید انرژی سراسر دنیا از صحرای بزرگ آفریقا

  • ۱۸:۴۶

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نصب توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی در صحرای بزرگ آفریقا می‌تواند به تمام جهان انرژی عرضه کند و زمین‌های خشک را به خاک‌های بارور تبدیل کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌تایمز، آیا آینده صحرای بزرگ آفریقا که یکی از غیرقابل سکونت‌ترین مکان‌ها بر روی زمین است، می‌تواند موجب تقویت پوشش گیاهی شود؟

گروهی از محققان دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی آمریکا، چین و ایتالیا از جمله "صفا متشرعی" محقق ایرانی در یک مطالعه جدید یک راه حل پیدا کرده‌اند که می‌تواند آب و هوا را در منطقه بهبود بخشد. این راه حل شامل نصب توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی در مقیاس بزرگی در سطح صحرای بزرگ آفریقا است.

مزارع بادی و خورشیدی در صحرای بزرگ آفریقا

یان لی نویسنده اصلی این مطالعه و همکارانش، صحرای بزرگ آفریقا را به این دلیل انتخاب کردند که بزرگترین بیابان در جهان است و به تغییرات زمین حساس است.

مکانی که این صحرا در آن واقع شده یعنی شمال قاره آفریقا و نزدیکی به اروپا و خاورمیانه که همه آنها تقاضای بالایی برای انرژی دارند، آن را به عنوان مدل اصلی این مطالعه معرفی کرد.

مزارع بادی و خورشیدی که در سراسر این بیابان نصب خواهد شد، بیش از 9 میلیون کیلومتر مربع را پوشش خواهد داد که حدود 3 تراوات برق از باد و 79 تراوات از انرژی خورشیدی تولید می‌شود و می‌تواند پاسخگوی تقاضای انرژی سراسر جهان باشد.

لی گفت: در سال 2017، انرژی مصرفی جهان تنها 18 تراوات بوده است، بنابراین این بدیهی است که انرژی قابل تولید در صحرای بزرگ آفریقا در حال حاضر برای نیاز سراسر جهان کافی است.

انرژی بالقوه تولیدی از این مزارع بادی و خورشیدی در صحرای بزرگ آفریقا می‌تواند به شدت باعث کاهش انتشار کربن حاصل از سوخت‌های فسیلی شود.

بهبود هوای صحرای بزرگ آفریقا

حضور توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی در منطقه، می‌تواند شرایط آب و هوایی محلی را به شکل مثبت تغییر دهد. محققان دریافته‌اند که مزارع بادی و خورشیدی در مقیاس وسیع می‌تواند باعث افزایش بارش و رشد بیشتر گیاهان شود.

"صفا متشرعی" پژوهشگر ایرانی این مطالعه از دانشگاه مریلند آمریکا می‌گوید: افزایش بارندگی و پوشش گیاهی، همراه با تولید برق پاک از انرژی خورشیدی و باد می‌تواند به کشاورزی، توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی در آفریقا، خاورمیانه و دیگر مناطق مجاور کمک کند.

صحرای بزرگ آفریقا، ساحل نزدیک(منطقه‌ای میان صحرای بزرگ آفریقا و ساوانای سودان) و خاورمیانه، برخی از خشک‌ترین مناطق روی زمین هستند که جمعیت و فقر نیز در این مناطق به همراه خشکسالی همچنان در حال رشد است. افزایش بارش و پوشش گیاهی می‌تواند غذا و آب مورد نیاز جوامع این مناطق را فراهم کند.

شاخ آفریقا و خاورمیانه برنامه‌هایی برای برپایی پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ ارائه کرده‌اند. عربستان سعودی 200 میلیارد دلار در انرژی خورشیدی سرمایه‌گذاری کرده است که انتظار می‌رود 200 گیگاوات برق تولید کند.

رهبران این کشور از همکاری با صندوق سرمایه‌گذاری Softbank برای تکمیل این پروژه‌ها تا سال 2030 خبر داده‌اند.

این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.


منبع: ایسنا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس