پارسی نویس

ساخت اولین داروی غیر آنتی بیوتیک برای درمان سل

  • ۱۵:۱۴

محققان دانشگاه منچستر موفق به تولید اولین داروی غیر آنتی بیوتیک سل شدند.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس،‌ سل (TB) یک بیماری عفونی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که اغلب به ریه ها حمله می کند. درمان های متداول برای این عارضه به دلیل مقاومت در برابر آنتی بیوتیک با مشکل مواجه شده است.

باکتری عامل سل مولکولی به نام Virulence Factors ترشح می شود که سیستم ایمنی را غیر فعال می کند. در این حالت سیستم ایمنی دیگر قادر به مبارزه با عفونت نیست. در حین مطالعات محققان یک نوع از مولکول Virulence Factors را شناسایی کردند که حتی در صورت مسدود شدن سیستم ایمنی نیز به سلول های سفید امکان دفاع از بدن را می دهد. این مولکول MptpB نام دارد و محققان این مولکول را در داروی خود هدف قرار داده اند. نتایج آزمایشات 10 ساله این دارو روی حیوانات موفقیت آمیز گزارش شده و امید می رود ظرف 3 تا 4 سال آینده در انسان قابل استفاده شود.

گرچه واکسن این بیماری حدود 10 سال پیش ساخته شده است، با این حال تعداد مبتلایان هنوز هم زیاد است و سالانه حدود 1.7 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر این عارضه جان خود را از دست می دهند. در سال 2018 میلادی 7.3 میلیون نفر با این عارضه تشخیص و درمان شدند. این بیماری بیشتر در آفریقا،‌ هند و چین دیده می شود و در اروپا، به ویژه انگلستان نیز شمار مبتلایان رو به افزایش است.

در حال حاضر بیماران برای درمان دوزهای قبل توجه آنتی بیوتیک را به مدت 6 تا 8 ماه دریافت می کنند که عوارض جانبی ناخوشانیدی دارد و احتمال بازگشت بیماری حدود 20 درصد است.

بیماری سل یکی از 10 علل اول مرگ و میر در سراسر جهان است. سل مهمترین عامل مرگ بیماران مبتلا به ایدز است.

نتایج این مطالعه در نشریه Medicinal Chemistry منتشر شده است.


منبع: ایرنا

hani aliabadi
جالب بود
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس