سامانه‌های توربوشارژ به‌صورت تدریجی در صنعت پرتکاپوی خودرو توانسته‌اند جای خود را ثابت کرده و به خودروسازان فرصت ساخت خودروهایی با عملکرد، قدرت و سرعت بالاتری را داده است.

یکی از اولین خودروهایی که با فن‌آوری توربوشارژ ساخته‌شده‌اند، یک خودروی آمریکایی مربوط به سال ۱۹۶۲ است که نه‌تنها از یک نام جذاب برخوردار بوده بلکه از یک سیستم ترکیبی تزریق آب-الکل که موسوم به مایع جت توربو بود، بهره می‌برد.

قلب تپنده این خودروی جذاب، باقدرت ۲۱۵ اسب بخار و گشتاور ۴۰۷ نیوتون متر، قادر بود خودروی F-85 سنگین را درزمانی کمتر از ۱۰ ثانیه به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند. عددی که برای زمان خود، یک عدد حیرت‌آور به‌حساب می‌آمد.

بی ام و ۲۰۰۲ توربو

خودروهای سدان سری ۰۲ بی ام و، شروعی بر سلطه این شرکت باواریایی در حوزه سدان‌های اسپورت وهم چنین یک پشتوانه مالی مناسب برای دهه آتی بی ام و بودند. خودروی آلمانی مربوط به سال ۱۹۷۳، دارای یک موتور ۲ لیتری بود که توانایی تولید ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتون متر گشتاور را هنگام ترکیب شدن با توربوشارژ خود داشت.

این خودرو درزمانی بیشتر از ۷ ثانیه به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و تنها ۱,۷۰۰ عدد از آن به تولید رسید.

آئودی کواترو

چندین خودروی توربو عالی مانند ساب ۹۰۰ و لوتوس اسپریت قبل از آئودی کواترو وجود داشته‌اند؛ اما هیچ‌یک از آن‌ها نتوانسته بودند مانند این آئودی ۱۹۸۰ AWD، تاریخچه خودروهای توربوشارژ را عوض کنند. خودرویی خیابانی با دماغه‌ای بلند و موتور ۲.۱ لیتری که توانایی تولید ۱۹۷ اسب بخار قدرت را داشت.

اگرچه ممکن است این اعداد چندان قدرتمند به نظر نیایند، اما عملکرد کلی خودرو خیلی بیشتر از انتظارات ظاهر شد. ترکیب موتور دیفرانسیل جلو با توربوشارژ، به این خودروی دو درب آلمانی مزیتی بزرگ در مقابل رقیبانش و در خیابان‌های لغزنده داده بود.

پورشه ۹۵۹

اگرچه پورشه ۹۳۰ آغاز مسیر سلطه توربو شارژها برای این شرکت بود اما این مدل ۹۵۹ پورشه بود که ازلحاظ فن‌آوری پیشرفت عالی را نشان داد و توانست مسیر آینده خودروهای توربو را ترسیم کند.

خودرویی که در سال ۱۹۸۶ توانست با معرفی بسته‌های فن آورانه خود، فناوری‌های مشترک زیادی را با آخرین نسل‌های خودروهای سریع جاده‌ای عصر حاضر داشته باشد. پورشه ۹۵۹، به یک موتور ۲.۸۵ لیتری ۶ سیلندر باقدرت بی‌نظیر ۴۴۴ اسب بخار مجهز بود که این قدرت به چهارچرخ این خودرو و جاده منتقل می‌شد.

۹۵۹ می‌توانست به‌سرعت نهایی ۳۱۷ کیلومتر بر ساعت برسد که سریع‌ترین سرعت زمان خود محسوب می‌شد. هرچند این رکوردداری مدت‌زمان زیادی طول نکشید.

فراری F40

نتیجه کار فراری برای تولید یک ابر خودروی توربو، تولید یک مدل چرخ عقب محرک بدر سال ۱۹۸۷ بانام F40 بود. این خودرو دارای یک موتور با توربو دوقلو و با حجمی برابر با پورشه ۹۵۹ بود؛ اما این‌یکی، دارای یک موتور V8 باقدرت عالی ۴۷۸ اسب بخار بود.

خودرویی که با بدنه آلومینیومی و فیبر کربن (درست مانند مدل ۹۵۹ پورشه) و البته به لطف امکانات به‌روز دوران خود، به نهایت سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. این بدان معناست که ۹۵۹ پورشه دیگر رکورددار سرعت نبود.

فراری ۴۸۸ پیستا

علیرغم ابر خودروی استثنائی F40، بیشتر طرفداران فراری از جایگزین شدن موتور تنفس طبیعی فوق‌العاده قدرتمند ۴.۵ لیتری V8 در مدل ۴۵۸ با یک موتور توربوشارژ در مدل جدیدتر ۴۸۸، شوکه شدند.

اما موتور جدید V8 با حجم ۳.۸ لیتر و استفاده از توربو دوگانه که توانایی تولید ۶۶۱ اسب بخار قدرت را دارد، توانست به‌خوبی از پس انتظارات برآید؛ اما آخرین نسخه ۴۸۸ پیستا باقدرت ۷۱۰ اسب بخار باقدرت بیشتری ظاهر شد و توانست شخصیت قدرتمندتری را از خود به نمایش بگذارد.

بوگاتی شیرون

اگرچه ممکن است خودروهای توربو زیادی وجود داشته باشند اما نادیده گرفتن هیولاهایی مانند کویینگزگ آگرا و هنسی ونوم، زمانی که حرف از نهایت سرعت، قدرت، لوکس بودن و کاربردی بودن می‌آید، در مقابل ابر خودروی ۱۴۷۹ اسب بخاری بوگاتی، کار چندان مشکلی نیست. ابر خودرویی که می‌تواند ۲ برابر قدرت بیشتر به نسبت خودروهایی مانند ۷۲۰S مک لارن و یا ۴۸۸ GTB فراری، تولید کند.

نهایت سرعت شیرون با قلب تپنده حجیم ۸ لیتری W16 و استفاده از ۴ عدد توربوشارژ، به عدد ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت محدودشده و این محدودیت تنها به خاطر فن‌آوری تایرهای آن است.


منبع: چرخان