پارسی نویس

شناسایی آنزیمی برای جلوگیری از خونریزی داخلی

  • ۱۳:۱۰

محققان موسسه تحقیقاتی «اسکریپس» آمریکا موفق به شناسایی آنزیمی شده اند که می تواند تولید پلاکت را افزایش دهد و از بروز خونریزی داخلی جلوگیری کند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، پلاکت ها سلول هایی هستند که در مغز استخوان تولید می شوند. این سلول ها در محل رگ های آسیب دیده تجمع و با ایجاد لخته از خونریزی جلوگیری می کنند. بر اثر عواملی مانند جهش ژنتیکی، عفونت و پرتو درمانی، تعداد پلاکت ها کاهش می یابد و همین امر منجر به خونریزی می شود.
محققان برای حل این مشکل موفق به شناسایی آنزیمی شده اند که تولید پلاکت ها را افزایش می دهد و از بروز خونریزی جلوگیری می کند. این آنزیم «یرسکت» 'YRSACT' نام و علاوه بر ایجاد لخته روی زخم، در رمزگشایی دی ان ای نیز نقش مهمی دارد.
محققان پس از تزریق این آنزیم به موش های آزمایشگاهی دریافتند تولید پلاکت به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. این آنزیم منجر به افزایش تولید سلول هایی به نام «مگاکاریوسیت» در مغز استخوان می شود که نقش مهمی در تولید پلاکت دارد.
این روش گزینه های درمانی جدیدی را برای درمان افت پلاکت پیش روی محققان قرار می دهد.
نتایج این مطالعه در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.


منبع: ایرنا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس