پارسی نویس

گلستان از مناطق پرخطر سرطان مری است

  • ۱۱:۳۹

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: زنجان، گلستان و خراسان شمالی سه استان پرخطر کشور در زمینه ابتلا به سرطان مری هستند.

رضا ملک زاده روز چهارشنبه در دومین کنگره بین ‎المللی تازه‎های پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان‎های دستگاه گوارش با اشاره به علل شیوع بالای سرطان مری در استان گلستان، اظهارداشت: مصرف چای داغ، بهداشت پایین دهان، مصرف آب غیرلوله کشی، مصرف تریاک توسط 18 درصد افراد 40 سال به بالا از علل شیوع بالای سرطان مری در این استان شمالی کشور است.
وی با اشاره به آخرین آمارهای مستند سال1393، تعداد بیماران سرطانی جدید کشور را 112 هزار و 60 مورد اعلام کرد و افزود: در این میان سرطان‎ های گوارش 27 درصد از کل سرطان‎ها را شامل می ‎شود و سرطان مری نیز سهم پنج درصدی دارد.
ملک زاده اظهار داشت: بر اساس بررسی های انجام شده استان‎های هرمزگان، یزد و اصفهان کم‏ ترین تعداد سرطان مری در کشور را دارند و در این رتبه بندی آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی از وضعیت متوسط برخوردار هستند.
معاون وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم تدوین برنامه‎های جامع غربالگری برای پیشگیری از سرطان در کشور، یادآور شد: این برنامه می ‎تواند برای نسل جوان و کودکان به صورت تغییر سبک زندگی و آگاهی از ریسک فاکتورها اجرا شود.
ملک زاده با اشاره به بالا بودن میزان شیوع سرطان معده در استان های اردبیل و آذربایجان شرقی، گفت: طبق مطالعات موردی در اردبیل کمتر از پنج درصد معده‎های افراد سالم بوده و مابقی همگی التهاب و عفونت دارند.
وی ادامه داد: سردسیر بودن منطقه و استفاده از وسایل گرمایشی، مصرف بیش از حد گوشت قرمز و مصرف پایین سبزیجات، استعمال دخانیات و مصرف نمک زیاد از علل زمینه ساز بروز سرطان معده در اردبیل و آذربایجان شرقی است.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه سرطان معده در کشورهای جهان سوم در حال افزایش است، افزود: بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی و کاهش فقر در کشورها جزو عوامل مهم و موثر در کاهش سرطان است.
به گزارش ایرنا، دومین کنگره بین‎المللی تازه‎های پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان‎های گوارش به همت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در محل سالن اجتماعات هتل ائل گلی تبریز از چهارشنبه آغاز و به مدت دو روز ادامه دارد.
دبیر علمی این کنگره گفت: تعداد 49 عنوان مقاله در دبیرخانه کنگره انتخاب شد که از این تعداد 24 مقاله به صورت پوستر و بقیه به صورت سخنرانی ارائه می شود.
جلیل واعظ قراملکی افزود: 40 نفر از سخنرانان این کنگره از محققان و دانشمندان ایرانی و پنج نفر از اساتید برجسته خارجی هستند.


منبع: ایرنا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس