پارسی نویس

جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی سوخت سبز تولید کرد

  • ۱۴:۵۰

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با بیان اینکه جهاددانشگاهی استان در گذشته موفق به تولید بیودیزل از ریز جلبک ها شده بود، گفت: این دانشگاه نسل جدید بیودیزل یا سوخت سبز را از ضایعات روغن غذایی تولید کرد.

به گزارش ایرنا ولی عاقلی روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: تولید بیودیزل از ریزجلبک ها هزینه بالایی دارد ولی با همت تلاشگران جهاد دانشگاهی و با موفقیت در تولید بیودیزل از ضایعات روغن غذایی، هزینه تولید این سوخت گیاهی به شدت کاهش می یابد.
وی با بیان اینکه هزینه تولید هر لیتر از این سوخت گیاهی 30 هزار ریال است و برای مصرف داخلی توجیه اقتصادی ندارد، بیان کرد: هر لیتر از این نوع سوخت در کشور ترکیه به بیش از 120 هزار ریال می رسد که می توان با ایجاد زیرساخت های لازم برای صادرات محصول تولید شده به این کشور همسایه اقدام کرد.
وی همچنین از تولید کیت های آزمایشگاهی در جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی خبر داد و گفت: قیمت این کیت های تولید شده 50 درصد کیت های مشابه خارجی است و در صورت انبوه سازی تولید آن در قالب شرکت های دانش بنیان می تواند نقش بسزایی در جلوگیری از خروج ارز از کشور ایفا کرد.
عاقلی همچنین با اعلام اینکه اولین مرکز کشت بافت گیاهی در شمال غرب کشور توسط جهاد دانشگاهی استان راه اندازی شده است، بیان کرد: این مرکز می تواند نقش بسزایی در اصلاح الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه داشته باشد.
وی با اشاره به چاپ 17 جلد کتاب در جهاد دانشگاهی استان طی سال گذشته، گفت: این دانشگاه رتبه نخست مرکز انتشارات استانی را به خود اختصاص داده است.
رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در رابطه با کاهش چشمگیر دانشجو در این دانشگاه، گفت: تعداد دانشجویان این دانشگاه از سال 1391 تا سال جاری به دلیل تعدد دانشگاه های علمی کاربردی و کاهش تعداد دانشجویان کشور بیش از یکهزار و 700 نفر کاهش یافته و به 600 دانشجو رسیده است.
عاقلی همچنین از تلاش برای تاسیس پارک علم و فن آوری تخصصی کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: پیگری برای ایجاد این پارک توسط نمایندگان ارومیه در خانه ملت در حال انجام است.
وی همچنین در پاسخ به تمایل جهاد دانشگاهی برای واگذاری خانه جوان ارومیه به این نهاد، بیان کرد: طبق قانون جهاد دانشگاهی تنها نهاد مشابه بخش خصوصی است که خانه جوان را می توان به آن واگذار کرد و ما در این راستا تابع قانون هستیم؛ هم اکنون نیز جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی به منظور حمایت از خانه جوان با بیش از 35 نفر در این مکان مستقر است.
رییس جهاد دانشگاهی همچنین با اشاره به هزینه 25 میلیارد ریالی برای طرح های پژوهشی این نهاد، گفت: فعلا درآمدزایی آنچنانی از این پژوهش ها کسب نشده است.
وی به وجود دفاتر مشاوره جهاد دانشگاهی در حوزه کارآفرینی و فرهنگی در مناطق حاشیه شهر ارومیه نیز اشاره کرد و افزود: جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برای خدمت به مردم مناطق محروم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
وی با اعلام اینکه ظرفیت سازی برای ایجاد معیشت پایدار و جایگزین در 36 روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه آغاز شده، ادامه داد: این طرح با هدف سوق دادن معیشت های خانوارها به سمت مشاغل با وابستگی کمتر به منابع آبی در دستور کار قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: نارسایی شیوه های فعلی معیشتی در روستاهای هدف، استخراج علل ناسازگاری شیوه های معیشتی، شناسایی پتانسیل های طبیعی، انسانی، اجتماعی، مالی و زیرساخت های فیزیکی، شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های ایجاد معیشت های جایگزین و جدید در روستاها، تاکید و استخراج پتانسیل های بوم گردی، گردشگری و کشت گیاهان دارویی در روستاها از جمله اهداف فرعی این طرح است.
عاقلی جهاد دانشگاهی را شرکت خصوصی انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: در همین راستا از هر دولتی که مورد تنفیذ مقام معظم رهبری است، حمایت می کنیم.
به گزارش ایرنا، جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی تنها 20 درصد بودجه خود را از دولت دریافت می کند و بیش از 450 کارمند، هیات علمی و پژوهشگر همکار دارد؛ ولی عاقلی بیش از 17 سال است که ریاست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی را برعهده دارد.


منبع: ایرنا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس