پارسی نویس

چاپ سلول های بنیادی عصبی سه بعدی برای درمان آسیب نخاعی

  • ۱۱:۴۹

محققان دانشگاه مینه سوتا موفق به مهندسی سلول های بنیادی عصبی و ترزیق آن به داربست سیلیکونی شدند. امید است با استفاده از این روش بتوان توان حرکت و کنترل مثانه بیماران آسیب دیده نخاعی را بازیابی کرد.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، در این روش سلول های بنیادی عصبی به داربست سیلیکونی چاپ شده تزریق می شوند در محل آسیب دیده ایمپلنت می شوند. در واقع آسیب بخش کوچکی از نخاع نیز می تواند منجر به قطع اتصال تمام سیستم اعصاب شود. با استفاده از این روش می توان محل آسیب دیده را با استفاده از سلول های بنیادی عصبی ترمیم کرد و اتصالات عصبی را مجددا برقرار کرد. قرار گرفتن این سلول ها در محل آسیب دیده، با رشد مجدد سلول های عصبی در مجاورت آن، به برقراری ارتباط عصبی کمک می کنند.
در این روش از سلول های بنیادی مشتق شده از سلول های بالغ پوست وخون استفاده شده و با مهندسی ژنتیک به سلول های عصبی تبدیل شده است و روی داربستی از جنس سیلیکون قرار می گیرد. این اولین بار است که سلول های بنیادی بالغ مهندسی شده روی هسته سیلیکونی تولید شده با چاپ سه بعدی قرار می گیرند و به محل جراحت ایمپلنت می شود.
این روش تا بحال در مدل انسانی و حیوانی آزمایش نشده، ولی نتایج آزمایشگاهی کاملا رضایت بخش است.
محققان امیدوارند با استفاده از این روش بتوانند امکان حرکت و کنترل مثانه بیماران آسیب دیده نخاعی را بازیابی کنند.
نتایج این مطالعه در نشریه Advanced Functional Materials منتشر شده است.


منبع: ایرنا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس