پارسی نویس

سیاره ای تنها در همسایگی منظومه شمسی

  • ۱۶:۴۵

محققان یک سیاره بزرگ سرکش را در نزدیکی منظومه شمسی شناسایی کردند که دارای میدان مغناطیسی بسیار قوی بوده و به هیچ جرم دیگری متصل نیست. به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این سیاره در فاصله 20 سال نوری از زمین قرار دارد و جرم آن 12.7 برابر جرم مشتری است. این سیاره با توجه به جرم بسیار زیاد آن در مرز بین سیاره و ستاره کوتوله قهوه ای قرار دارد و امکان مطالعه و درک بهتر پدیده های مغناطیسی ستاره ها و سیارات را فراهم می کند.
این سیاره که SIMP J01365663+0933473 نام دارد در بین مجموعه ای از ستاره های جدید کشف شده و عمر آن تنها 200 میلیون سال است. با وجود این که جرم آن 12.7 برابر مشتری است قطر آن تنها 1.22 برابر این سیاره است. دمای سطح این سیاره به 825 درجه سانتیگراد می رسد که در مقایسه با خورشید، نسبتا سرد است.
با وجود این شدت میدان مغناطیسی این سیاره 200 برابر شدت میدان مغناطیسی مشتری است و مطالعه آن درک بهتری از عملکرد مکانیزم های مغناطیسی در سیارات خارج از منظومه شمسی به دست می دهد. به اعتقاد محققان این مکانیزم ها در ستاره های کوتوله قهوه ای، سیارات عظیم گازی و سیارات سنگی نیز کارکرد مشابهی دارند.
یک ستاره کوتوله قهوه ای جرمی فضایی است که برای ایجاد فرآیند همجوشی هیدروژنی که عامل اصلی انرژی ستاره ها محسوب می شود، بسیار کوچک است اما می تواند همجوشی دتریم را ایجاد کند که فرآیندی با دمای پایین تر بوده و برای بقای ستاره های تازه تشکیل شده ضروری است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه The Astrophysical Journal منتشر شده است.


منبع: ایرنا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس