پارسی نویس

تصویربرداری از سلول‌های سرطانی توسط نانو حامل ها انجام شد

  • ۱۸:۰۰

پژوهشگران دانشگاه تبریز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی این شهر با استفاده از مواد زیست سازگار به ساخت نانوحاملی در فاز آزمایشگاهی دست یافتند که علاوه بر جنبه‌ درمانی، قابلیت تصویربرداری از سلول‌های سرطانی را دارد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، پریناز نژادمختاری از محققان این طرح در جمع خبرنگاران، هدف از انجام این مطالعات را سنتز نانو حاملی بر پایه‌ نقاط کوانتومی کربنی و بررسی قابلیت آنها در تصویربرداری سلولی و حمل داروی ضد سرطان 'متاتروکسات' دانست.

وی، متاتروکسات را یکی از داروهای مؤثر ضد تومور توصیف کرد که به ‌طور گسترده برای درمان سرطان‌هایی نظیر سرطان لنفی، سرطان‌های ریه و همچنین سرطان‌های استخوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نژادمختار خاطر نشان کرد: مواد پایه کربنی که با نام نقاط کوانتومی کربنی یا کربن دات‌ها نیز شناخته می‌شوند، به دلیل خواص منحصر به ‌فردی نظیر زیست سازگاری بالا و عدم سمیت و حلالیت بالا در محیط‌های آبی، قابلیت این را دارند که بدون هیچ نگرانی برای کاربردهای داروسانی و همچنین تصویربرداری زیست‌پزشکی مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: به همین دلیل در این طرح اقدام به بارگذاری نقاط کوانتومی کربنی در نانوذرات پلیمری زیست سازگاز به نام نانوذرات ژلاتینی جهت بهبود خواص داروشناختی این نقاط کوانتومی شد.

نژادمختاری با اشاره به نتایج به دست آمده این تحقیق، اظهار داشت: بر اساس نتایج به دست آمده در مطالعات برون‌تنی (in-vitro)، نانوحامل سنتز شده با قابلیت دارورسانی هدفمند از اثرات جانبی و مخرب داروهای ضدسرطان بر روی بافت‌های سالم اطراف تومور کاسته و اثربخشی دارو را نیز افزایش داده است.

به گفته وی از سوی دیگر به دلیل دارا بودن خواص فلورسانسی امکان ردیابی دارو و تصویربردادری سلولی نیز وجود دارد.

این محقق در مقایسه‌ کار انجام شده با پژوهش‌های قبلی گفت: در کارهای پژوهشی قبلی از نقاط کوانتومی بر پایه‌ فلزی نظیر 'تلورید کادمیوم' و 'سلنید کادمیوم' که سمی و گران قیمت هستند، جهت فلورسنت کردن نانوذرات ژلاتین استفاده شد؛ اما در این مطالعه هدف جایگزینی این نقاط کوانتومی با نقاط کوانتومی بر پایه کربنی با خواص زیست سازگاری مطلوب، پایداری بالا و سمیت پایین‌تر و مطالعه‌ قابلیت آنها در حمل دارو و امکان تصویربرداری زیستی ‌است.

وی با اشاره به نحوه‌ سنتز این نانوحامل گفت: برای ساخت این نانوحامل، ابتدا نقاط کوانتومی کربنی بر پایه سیتریک اسید به روش هیدروترمال تهیه شده و در ادامه در نانوذرات ژلاتین به روش رسوب‌دهی بارگذاری شدند.

مختارنژاد اضافه کرد: در انتها نیز اثربخشی سامانه‌ تولید شده در رده ﺳﻠﻮل ﺳﺮﻃﺎن پستان اﻧﺴﺎﻧﯽ MCF-7مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، طرح پژوهشی «تصویربرداری از سلول‌های سرطانی توسط نانوحامل ها» از سوی پریناز نژادمختاری، دانش آموخته کارشناسی ارشد شیمی و دکتر ناصر ارسلانی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تبریز، دکتر مرجان قربانی پژوهشگر پسا دکتری و دکتر حامد همیشه کار، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اجرایی و نتایج آن در مجله «Journal of Materials Science» با ضریب تأثیر 2.993 منتشر شد.


منبع: ایرنا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس