پارسی نویس

آب مایع در مریخ کشف شد

  • ۲۱:۳۰

یک مدارگرد متعلق به سازمان فضایی اروپا دریاچه ای با عرض ٢٠ کیلومتر حاوی آب مایع زیر سطح مریخ کشف کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروهی از محققان اعلام کرده اند برای نخستین بار یک دریاچه وسیع زیر سطح مریخ کشف کرده اند. آنها امیدوارند در این سیاره علاوه بر آب، حیات نیز بیابند.

دریاچه مذکور  زیر لایه ای از یخ قرار دارد و عرض آن ٢٠ کیلومتر است. این دریاچه بزرگترین مخزن آب مایع کشف شده در مریخ است. انریکو فلامینی مدیر ماموریت مارس اکسپرس در سازمان فضایی ایتالیا می گوید: اکنون مطمئن هستیم که در مریخ آب وجود دارد.

اکنون مریخ سرد و خشک است اما قبلا آب و هوایی گرم و مرطوب داشته است. حداقل ٣.٦ میلیارد سال قبل آب مایع و دریاچه های وسیعی در سیاره وجود داشته است.  

البته این آب قابل آشامیدن یا شناکردن نیست و عمق دریاچه نیز حدود ١.٦ کیلومتر است. دمای آب کشف شده زیر صفر است اما به دلیل وجود منیزیم، کلسیم و سدیم آب مایع مانده است. 

این کشف به وسیله ابزار راداری انجام شده که روی مدار گرد مارس اکسپرس (متعلق به سازمان فضایی اروپا) قرار دارد. این ابزار برای ردیابی آب های زیر سطحی ساخته شده و پالس هایی ارسال می کند که به سطح یخ ها نفوذ می کند.


منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس