پارسی نویس

کم تحرکی زنان نیاز به دارو را افزایش می دهد

  • ۱۴:۵۱

نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی ضمن برشمردن تبعات کم تحرکی در میان زنان، انجام فعالیت های بدنی منظم و برنامه ریزی شده را عامل تعادل جسمی و روحی و در نتیجه کاهش مصرف دارو در زنان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، ورزش برای تمامی افراد مهم است و سلامت جامعه را تضمین می کند؛ چرا که نبود آن در سبد روزمرگی، باعث افزایش بیماری‌ها، تنش‌های عصبی، اجتماعی و اختلالات ارتباطی می‌شود که درمانی هزینه بر به دنبال دارد.

آمارها از افزایش کم تحرکی زنان در اقصی نقاط جهان خبر می دهد، موضوعی که «فریبا محمدیان» معاون وزیر ورزش و جوانان در امور ورزش بانوان پیش از این به آن اشاره و عنوان کرده بود، با توجه به کاهش 10درصدی فقر حرکتی در بین زنان و دختران تا سال 1404 باید سهم ورزش در اوقات فراغت زنان افزایش یابد. در حاضر سهم ورزش در اوقات فراغت زنان 12 درصد است. این سهم در ابتدای دولت تدبیر و امید هشت درصد بود و باید تا سال 1404 این به 20 درصد برسد.

موضوعی که «لاله حاکمی» نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی هم در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا به آن پرداخت و با بیان تبعات ورزش نکردن، شیوع کم تحرکی در میان زنان را مساوی با افزایش مصرف دارو و هزینه بر بودن درمان انواع بیماری های جسمی و روحی عنوان کرد که با ورزش قابل درمان هستند.


**ورزش حریف چاقی و دیابت

بر اساس شواهد عینی و آماری، نرخ چاقی در زنان افزایش یافته و به 14.8 درصد رسیده است که اگر اضافه وزن درکنار این آمار قرار گیرد وضعیت حادتری به وجود می آید. حال آن که چاقی و اضافه وزن بسترساز بیماری هایی نظیر دیابت، فشار خون و غیره می شود.

حاکمی درباره این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل تغییرات ایجاد شده در بافت و شیوه زندگی، زنان دچار کم تحرکی، پرخوری و در نتیجه چاقی شده اند، امری که منجر به افزایش دیابت در میان زنان نسبت به مردان شده است که با انجام فعالیت های بدنی مناسب و تحت نظر پزشک متخصص می توان از شیوع این بیماری یا افزایش آن پیشگیری کرد.


**افزایش تراکم استخوانی با حرکات ورزشی

نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی- ورزشی، در بیان عوارض ورزش نکردن زنان، تغییر فرم اندامی و فیزیولوژی بدنی را یادآور شد و گفت: مسایل عضلانی پشت گرد، پشت خمیده، شانه های افتاده، دردهای عضلانی، کمر درد، و گودی کمرکه باعث کمر درد می شود در میان زنان به دلیل زایمان و کم تحرکی شیوع بیشتری دارد. نوع حاد این مساله، شیوع آرتروزهای زانو است که با بی تحرکی دامن گستر می شود.

حاکمی در ادامه این گفت و گو، به شیوع ناخواسته پوکی استخوان در زنان اشاره کرد و گفت: بعد از سن 30 سالگی تراکم استخوان شروع به کمتر شدن می‌کند. هرچقدر تراکم استخوان بیشتر باشد احتمال پوکی استخوان کمتر می‌شود. پوکی استخوان به دلیل مسایل هرمونی، تغذیه نامناسب و کم تحرکی به وجود می آید که با ورزش منظم می توان تراکم استخوان زنان را افزایش داد و شرایط استخوان‌ها را بهبود بخشید.


**توازن جریان خون در عروق با ورزش

به دلیل مسایل هورمونی، مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، نشستن زیاد و کم تحرکی، تشکیل لخته های وریدی عمقی در میان زنان شایع تر از مردان است. نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی- ورزشی درباره این موضوع اظهار داشت: ایجاد این لخته های وریدی از این جهت خطرناک است که اگر تکه ای از این لخته ها وارد جریان خون شده و در ریه گیر کند، به اصطلاح آمبولی ریه صورت گرفته که خطرناک و کشنده است.

به بیان حاکمی، با فعالیت فیزیکی مناسب، خون در عروق جریان می یابد و احتمال تشکیل شدن لخته در عروق کم می شود. البته اگر لخته تشکیل شد درمان دیگری لازم دارد. به این معنا که کسی که دچار لخته عروقی شده نباید تکان بخورد و بستری می شود تا با دارو لخته کمتر شود. سپس برنامه های ورزشی برای او تجویز می شود.

کاهش فشار خون، کاهش نیاز به دارو در بیماری های قلبی و عروقی به خصوص بعد از دوران یائسگی در زنان هم از جمله مواردی است که حاکمی، ورزش را راهکار پیشگیری یا درمان آن ها عنوان کرد و گفت: علاوه بر این، با ورزش می توان با تقویت عضلات لگنی از افتادگی رحم و بی اختیاری ادراری جلوگیری کرد.


**ورزش، راهکار پیشگیری از مشکلات روحی روانی

استرس و افسردگی هم از مسایل روز دنیا است تا آن جا که سازمان بهداشت جهانی، شعار سال خود را به این مساله اختصاص داد؛ دغدغه ای که با ورزش می توان از بار سنگین تبعات آن کاست. حاکمی در این گفت و گو به این موضوع اشاره کرد و گفت: با ورزش و فعالیت های فیزیکی مناسب، موادی در مغز ترشح می شود که علاوه بر آرامش، تمرکز فرد را بهبود می بخشد و در نتیجه افسردگی، استرس و اضطراب را کاهش می دهند. در این حالت، احساس اعتماد به نفس و شناخت توانایی هایی که تا پیش از این ناشناخته بوده افزایش می یابد.

وی افزود: افزایش روابط اجتماعی، روابط گروهی و از بین رفتن خلاء تنهایی هم از ضروریات دنیای امروز زنان است که با حضور در محیط ها و باشگاه های ورزشی برطرف شده و به شادابی این قشر حساس جامعه کمک می کند.


**دوری از زوال عقل با پناه بردن به ورزش

به گفته حاکمی، یکی دیگر از اثرات مفید ورزش در بحث سلامت روح و روان زنان، کاهش زوال عقل و فراموشکاری است. به این معنا که زنانی که فعالیت فیزیکی منظمی برای خود تعبیه کرده اند، 90 درصد کمتر احتمال دارد که زوال عقلی پیدا کنند.

حاکمی در پایان این گفت و گو، درباره مدت زمان فعالیت های بدنی زنان در طول یک هفته گفت: فرصت زمانی ورزش مناسب برای افرادی که نمی خواهند کاهش وزن داشته باشد،150 دقیقه در هفته با فعالیت فیزیکی متوسط است به این معنا که باید 5 روز در هفته حداقل 30 دقیقه ورزش داشته باشند و نمی توان همه 150 دقیقه را در یکروز جمع کرد و انجام داد بلکه باید در طول هفته توزیع شود. حال اگر فردی می خواهد که کاهش وزن داشته باشد باید 300 دقیقه ورزش فیزیکی داشته باشد.


منبع: ایرنا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس