پارسی نویس

بررسی کیا اسپورتیج 2017: رقیب سرسخت توسان!

  • ۲۱:۱۵

همواره سگمنت SUV میان سایز برای خریداران جذاب بوده و همین باعث شده تا خیل عظیمی به سمت این دسته از خودروها روی بیاورند. در این میان حضور رقیبان قدرتمند می‌تواند به ارتقای کیفیت و حس رانندگی کمک کند؛ چراکه هر شرکت خودروسازی قصد دارد تا بهترین محصول خود را عرضه نماید. بدین ترتیب در کلاس شاسی بلندهای متوسط حضور هیوندای توسان، هوندا CR-V، فورد اسکیپ، جیپ چروکی، مزدا CX-5، میتسوبیشی اوتلندر، نیسان X-trail، سوبارو فارستر، تویوتا Rav4 و البته کیا اسپورتیج، رقابت سنگینی را در بازار برای هریک رقم زده است. قیمت، فرمان‌پذیری، سرعت و راحتی ازجمله فاکتورهای مهم در خرید یک خودرو هستند و می‌بایست با بررسی دقیق به انتخاب هوشمندانه‌ای رسید. با دنده 6 همراه باشید تا بررسی نسخه Si پرمیوم کیا اسپورتیج را تقدیم شما عزیزان کنیم.

کیا اسپورتیج 2017 نسخه Si پرمیوم

طراحی خارجی

در سریال بازی تاج‌وتخت، هر خاندان برای خود نمادی در نظر گرفته است؛ برای مثال خاندان لنیستر از شیر و خاندان استارک از گرگ استفاده می‌کنند. در این میان جلوپنجره «پوزه ببری» تبدیل به نماد خاندان کیا شده است! در حقیقت وجود این جلوپنجره مشبک توانسته آرام‌آرام اصالت برند کره‌ای را افزایش دهد. فلاپ پلاستیکی و ورودی هوا کوچک از جذابیت‌های بصری کاسته است. بااین‌حال کاستی‌های طراحی توسط چراغ مثلثی و پف‌های بدنه جبران شده.

نوار کرومی دور چراغ مه شکن را گرفته و تمام این مجموعه به همراه دو خط کرومی زیر آن در قاب پلاستیکی پنج‌ضلعی قرار دارند. نگارنده معتقد است هرچه به سمت عقب خودرو می‌رویم، المان‌های اسپورت بیشتر خود را نمایان می‌کنند. برای مثال طراحی تیز چراغ عقب، شیشه عقب کوچک و اسپویلر بالای آن، بار دیگر پنج حرف کلمه اسپورت را در نام این خودرو پررنگ‌تر می‌کند.

کیا اسپورتیج 2017 نسخه Si پرمیوم

طراحی داخلی

پلاستیک نرم در جای‌جای کابین به چشم می‌خورد و می‌توان گفت با سطح قابل قبولی از کیفیت مواجه هستیم. بخشی از زیبایی مثال‌زدنی کابین، مرهون استفاده از صندلی‌های چرمی و کروم مات در بخش‌های مختلف آن است. استفاده از نمایشگر لمسی و اتصال موبایل بدون هیچ دردسری انجام می‌شود. کیا همچنین برای دارندگان گوشی‌های قدیمی سیستم بلوتوث را همچنان نگه داشته تا نیاز نباشد با تعویض خودرو، یک موبایل هوشمند خریداری کنید! در کنسول مرکزی می‌توان دو خروجی 12 ولت و یک پورت USB را پیدا کرد.

فضاهای پیش‌بینی‌شده برای قرار دادن وسایل به‌صورت هوشمندانه ساخته شده است. فضا پا (لگ‌روم) برای دو بزرگ‌سال یا سه نوجوان در ردیف دوم وجود دارد؛ بااین‌حال هوندا CR-V راحتی بیشتری را برای سرنشینان به ارمغان آورده. صندوق‌عقب پوشش ضخیم و محیط بزرگی دارد. بدین ترتیب چمدان‌ها هنگام رانندگی سر نمی‌خورند و بدون هیچ مشکلی تمام وسایل در صندوق جای می‌گیرند.

کیا اسپورتیج 2017 نسخه Si پرمیوم

تجربه رانندگی

در نسخه Si پرمیوم از یک پیشرانه 2 لیتری با قدرت 153 اسب بخار در 6200 rpm و 192 نیوتن متر گشتاور در 4000 rpm استفاده شده است. درنهایت جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک تمام قدرت را به چرخ‌های جلو روانه می‌کند. کمپانی کیا رقم مصرف سوخت ترکیبی اسپورتیج را 7.9 لیتر در صد کیلومتر بیان کرده؛ بااین‌حال طی بررسی هنگام رانندگی در آزادراه با سرعت 80 Km/h، رقمی بهتر از 12 لیتر در صد کیلومتر ثبت نشد. عملکرد موتور چندان جالب نیست، چراکه برای سرعت‌گیری بسیار ضعیف عمل می‌کند. برای مثال هنگام بررسی در شهر، احساس شد که باید پیشرانه قوی‌تری برای این SUV میان سایز در نظر گرفته شود. جعبه‌دنده کارکرد مناسبی را در طول تست نشان داد. در حقیقت هیچ لرزش و صدای نابهنجاری از این گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بیرون نیامد.

سیستم انتقال قدرت و سیستم تعلیق اسپورتیج توسط مهندسان کره‌ای شرکت طراحی شده. فرمان‌پذیری در سرعت‌های پایین مناسب است؛ اما با افزایش سرعت عملکرد آن به‌شدت کاهش می‌یابد. گویی فرمان در سرعت‌های بالا یخ میزند! تعادل سواری به نظر خوب است، به‌طوری‌که در مقایسه با خودروهای هم قیمت، اسپورتیج 2017 یک سر و گردن بالاتر قرار می‌گیرد. رانندگی در این خودرو حس غریبی دارد، چراکه نمی‌توان در مورد کیفیت سواری نظر قطعی بیان نمود.

کیا اسپورتیج 2017 نسخه Si پرمیوم

امکانات و قیمت

رینگ‌های آلومینیومی 18 اینچی، صفحه‌نمایش تمام لمسی 7 اینچ به همراه GPS، اپل کار پلی و اندروید اتو، سیستم تهویه اتوماتیک و سیستم روشنایی روز ازجمله امکاناتی هستند که به‌صورت استاندارد روی نسخه پایه قرار دارند. قیمت نسخه پایه از حدود 31 هزار دلار آغاز می‌شود. سنسورهای پارک، سنسور باران، برف‌پاک‌کن اتوماتیک و مشاهده شیشه عقب به‌صورت دیجیتال از دیگر آپشن‌هایی است که می‌توان سفارش داد. سیستم ناوبری کیا به‌خوبی عمل می‌کند، به‌طوری‌که شما را از استفاده برنامه‌های موبایلی بی‌نیاز می‌سازد.

کیا اسپورتیج 2017 نسخه Si پرمیوم

کلام آخر

کیا اسپورتیج 2017 توانسته پرفروش‌ترین خودرو در اروپا لقب گیرد. شباهت‌های آن به هیوندای توسان غیرقابل‌انکار است و شاید انتخاب بین این دو، کار دشواری باشد. داشتن 5 ستاره از موسسه معتبر NHTSA آمریکا نشان از ایمنی بالای این SUV میان سایز دارد. نمای خارجی در مرکز طراحی کیا واقع در کشور آلمان انجام شده است. این طراحی عملکرد آئرودینامیکی اسپورتیج را بهبود داده تا به ضریب درگ 0.33 دست یابد.

اطلس خودرو، واردکننده محصولات کیا موتورز، برچسب 189 میلیون تومانی برای این خودرو در نظر گرفته. شرایط فروش به‌صورت پیش‌پرداخت 100 میلیونی و تحویل 90 روزه اعلام شده. البته نسخه وارداتی با Si پرمیوم در نوع پیشرانه متفاوت است، چراکه پیشرانه قدیمی 2.4 لیتری در زیر کاپوت آن قرار دارد. مصرف سوخت ترکیبی 8.5 لیتر در صد کیلومتر و سیستم انتقال قدرت AWD (دو دیفرانسیل) ازجمله ویژگی‌های بارز اسپورتیج وارداتی است.

کیا اسپورتیج 2017 نسخه Si پرمیوم

مشخصات کیا اسپورتیج 2017 (نسخه وارداتی)

پیشرانه: 4 سیلندر خطی 2359 سی‌سی GDI – دارای 16 سوپاپ

قدرت: 181 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه

گشتاور: 237 نیوتن‌ متر در 4000 دور بر دقیقه

جعبه‌دنده: شش سرعته اتوماتیک

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر): 4480 / 1885 / 1655

فاصله بین دو محور: 2670 میلی‌متر

مصرف سوخت (ترکیبی): 8.5 لیتر در صد کیلومتر

گنجایش باک: 62 لیتر

استاندارد آلایندگی: یورو 6

ایمنی: شش کیسه هوا

سیستم‌های کمکی: کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)، سیستم تشخیص نقاط کور (BSD)، سنسور پارک جلو و عقب، کنترل ایستایی در سراشیبی (DBC)، ایموبیلایزر، دوربین دید عقب


منبع: دنده6

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس