پارسی نویس

کشف نخستین سیاره خارج از منظومه شمسی دارای اتمسفر

  • ۱۴:۳۰

برای نخستین مرتبه دانشمندان اتمسفری اطراف یک سیاره در خارج از منظومه شمسی کشف کرده اند، این سیاره کمی بزرگتر از زمین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، سیاره GJ۱۱۳۲b که دور ستاره کوتوله GJ۱۱۳۲ می چرخد در فاصله ۳۹ سال نوری از زمین قرار دارد. طبق تحقیقی جدید که دانشگاه Keele در انگلیس انجام داده، قطر سیاره ۱.۴ برابر و حجم آن ۱.۶ برابر زمین است و نخستین سیاره کشف شده خارج منظومه شمسی دارای اتمسفر است.

در ابتدا دانشمندان معتقد بودند این سیاره خواهر دوقلوی ونوس است زیرا سطحی صخره ای و دمایی بالا داشت. اما اکنون آنان متوجه شده اند علاوه بر این موارد هر دو سیاره اتمسفری قدرتمند دارند. البته ترکیب مواد اتمسفری آنان متفاوت است.

پیش از این محققان اشاره کرده بودند اتمسفر اطراف سیارات بسیار بزرگتری مانند ژوپیتر وجود دارد، این نخستین نشانه از وجود اتمسفر اطراف سیاره ای در ابعاد زمین است. محققان با آزمایش اتمسفر سیاره می توانند قابل زیست بودن آن را مشخص کنند یا حتی به وسیله این آزمایش نشانه های وجود حیات در سیاره را بررسی کنند.

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ ESO در شیلی تصاویری از این سیاره را ثبت کرده اند.


منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس