پارسی نویس

جهان برای انتشار حدود هزار گیگاتن کربن دیگر گنجایش دارد

  • ۲۰:۲۳

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جهان تا سال 2100 ظرفیت انتشار دو هزار و 900 گیگا تن کربن را دارد که تاکنون هزار و 900 گیگاتن آن در فضا ساطع شده و فقط ظرفیت حدود هزار گیگاتن دیگر باقی مانده است.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا،علی اصغر رجبی روز سه شنبه در پنجمین سمپوزیوم بین المللی ایران 1404 افزود: سهم امریکا در این میزان انتشار 29 درصد است یعنی به نسبت جمعیت و میزان انتشار بیش از 24 درصد بیشتر از سهم خود انتشار داده است.
وی افزود: اتحادیه اروپا 45 درصد کربن انتشار داده و به نسبت جمعیت و میزان انتشار بیش از 31 درصد بیشتر از سهم خود کربن منتشر کرده است در حالی که سهم تمام کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، 26 درصد است و آنها از این فضای هزار و 900 گیگاتن انتشار کربن 50 درصد طلبکار هستند.
رجبی اظهار کرد: براساس برآوردهای صورت گرفته جهان آنهم فقط کشورهای در حال توسعه سالانه به 240 میلیارد دلار بودجه نیاز دارند تا انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهند.
وی گفت:ایران جزو 15 کشورانتشار گازهای گلخانه ای در جهان است اما می بینیم این انتشار با درآمد ناخالص ملی هماهنگی ندارد، به عنوان مثال چین با توجه به جمعیت بالا انتشار گازهای گلخانه ای بالایی هم دارد که به نسبت آن درآمد بالایی هم دارد اما ایران به رغم بالا بودن انتشار منحنی درآمد آن بسیار پایین و یا یکنواخت بود و این تفاوت ما با دیگر کشورها است.
رجبی اظهار کرد:این درحالی است که کشورعلاوه بر انتشار گازهای گلخانه ای از فعالیت نفت و گاز از ناحیه پسماندها نیز با انتشار کربن مواجه است، روزانه 7 هزار 500 تن پسماند در کهریزک دپو می شود که کربن زیادی را در فضا منتشر می کند که این مسائل باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی گفت:بر این اساس کمیته ملی تغییر آب و هوا در سطح وزار در سازمان محیط زیست ایجاد شد که در راستای آن کارگروه های تخصصی ملی و بین المللی شکل گرفت و این مسائل را مورد بررسی قرار می دهد.
رجبی تاکید کرد:اگر چرخه تبادل حرارت را برهم بزنیم تغییرات زیادی در کره زمین ایجاد خواهد شد که برای بشر مشکل آفرین خواهند بود، هرچه غلظت گازهای گلخانه ای بیشتر شود مشکلات نیز بزرگترخواهد شد.
وی گفت:البته گازهای گلخانه ای هم به خودی خود بد نیستند زیرا اگر این گازها نبودند دمای زمین به منفی 17 درجه می رسید که در آن زمان دیگر قابل سکونت نبود بنابراین باید تعادل در آن رعایت شود تا مشکلی پیش نیاید.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: زمانی که انقلاب صنعتی در غرب آغاز شد شاهد افزایش دما و بالا رفتن سطح آب اقیانوس ها بودیم که اگر انتشار گازهای گلخانه ای به همین روند ادامه یابد در خوشبیانه ترین حالت 1.5 درجه و بدترین حالت 4.5 درجه دمای زمین افزایش می یابد که در این حالت سطح آب دریاها از دو دهم متر تا هشت دهم متر بالا می آیند و بخشی از کشورهای جزیره ای به زیر آب خواهند رفت.
وی گفت: این روند به طور مستقیم و غیر مستقیم بر روی کشورها از جمله ایران تاثیر خواهد گذاشت، به عنوان مثال بخشی از علت بروز ریزگردها در و یا وقوع سیل های اخیر در خوزستان را می توان در این روند دید.
پنجمین سمپوزیوم بین المللی ایران 1404 امروز سه شنبه 17 اسفندماه با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، سفرا و نمایندگان کشورهای تونس، اکوادور، بلغارستان، ژاپن، تاجیکستان، افغانستان، اسپانیا، بلژیک، ونزوئلا، آلمان، عراق، مصر و بلاروس با محوریت مقررات ایمنی و کاهش آلاینده های زیست محیطی در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.


منبع: ایرنا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس