پارسی نویس

نقد و بررسی OnePlus 3T

  • ۲۰:۱۴

معرفی

گوشی OnePlus 3T پس از گذشت تنها پنج ماه از عرضه ی OnePlus 3 معرفی شد. چرا انقدر زود؟

ساده است، شرکت OnePlus چیپست جدید تر و قدرت مند تر شرکت کوالکام ، Snapdragon 821 ، را دریافت کرد و به شکایت و نارضایتی کاربران در مورد عمر باتری نه چندان عالی بر روی OnePlus 3 گوش داد و از این موقعیت برای ارتقا این دو جنبه ی کلیدی تجربه ی کار با گوشی استفاده کرد.

در کنار این ارتقا ها البته قیمت را نیز افزایش داد، مدل ۶۴ گیگابایتی گوشی OnePlus 3T دارابپی برچسب قیمتی ۴۴۰ دلاری است، که ۴۰ دلار بیش تر از OnePlus 3 با همین مقدار حافظه ی داخلی می باشد. درست است که این گوشی کمی گران تر از قبل است اما هنوز هم اگر آن را با گوشی های هوشمندی با سخت افزار و اندازه صفحه نمایش مشابه همانند Google Pixel XL مقایسه کنید، OnePlus 3T همچنان قیمتی معادل نصف آن ها دارد.

مشخصات اما چیز زیادی در مورد تجربه ی واقعی کار با گوشی به ما نمی گویند و به همین دلیل است که در هفته ی گذشته با این گوشی کار کرده ایم تا به شما بگوییم این دستگاه تا چه اندازه خوب است. در ادامه با مقایسه ی کامل گوشی OnePlus 3T همراه ما باشید.


طراحی

همان طراحی ناب و حرفه ای مشابه OnePlus 3 ، محافظ صفحه نمایش از پیش نصب شده نیز جالب می باشد.

oneplus-3t-review

در زمینه ی طراحی فیزیکی ، OnePlus 3T دقیقا همان گوشی OnePlus 3 بوده، فرم مشابه و ضخامت یکسان ، همه به درجه ای که می تواند ضمانت کند که قاب های محافظ OnePlus 3 به راحتی برای ۳T هم قابل استفاده هستند.

اما یک چیز است که در ظاهر بیرونی گوشی تغییر کرده است و آن هم رنگ می باشد ، OnePlus 3T در یک رنگ جدید و تاریک تر خاکستری (GunMetal) نیز موجود است که ظاهری واقعا عالی دارد. رنگ نقره ای قدیمی (Light Silver) گوشی OnePlus 3 دیگر موجود نمی باشد اما یک رنگ دوم دیگری نیز وجود دارد که رنگ طلایی ملایم (Soft Gold) بوده اما تنها به صورت خیلی محدود برای ورژن های ۶۴ گیگابایتی ۳T موجود است.

درست همانند OnePlus 3 ، گوشی Oneplus 3T نیز از همان ابتدا از یک محافظ صفحه نمایش از پیش نصب شده بهره می برد و درست همانند گذشته کمی باریک است و تمام عرض صفحه نمایش را پوشش نمی دهد و زمامی که به صورت مداوم از آن استفاده می کنید متوجه ی لبه های تیز این محافظ صفحه نمایش بر خلاف دیگر سطوح صاف و لطیف گوشی می شوید. اگرچه که این چیز کوچکی بوده اما مطمئنا متوجه ی آن خواهید شد. شرکت OnePlus همچنین یک محافظ صفحه نمایش ۲۰ دلاری بهتر را هم بر روی وب سایتش به فروش می رساند که پیشنهاد می کنیم به خرید آن فکر کنید.

دکمه ی Mute نیز بر روی OnePlus 3T قرار دارد ، چیز بسیار کوچک و راحتی که رفته رفته بیش تر قدر آن را می دانیم و آرزو می کنیم که کاش گوشی های بیش تری این دکمه را داشتند.

در کنار عرضه ی ۳T این شرکت همچنین اقدام به فروش قاب محافظ اختیاری جدید به صورت جداگانه نیز کرده است ، طرح چوب تیره که ظاهری بسیار عالی دارد. با وجود این قاب مجموع تعداد قاب های محافظ ساخته شده توسط خود OnePlus به شش می رسد، طرح ماسه سنگ معروف ، طرح بامبو ، طرح کربن به همراه چند طرح چوبی دیگر. اگر چه این قاب ها برای هدف محافظت از افتادن از ارتفاع های بلند طراحی نشده اند اما در زمینه ی سبک و شیک و زیبا بودن کار را به خوبی انجام می دهند و همچنین از خراش ها و خط خوردگی ها نیز محافظت می کنند.


صفحه نمایش

صفحه نمایش عالی ، شما می توانید بین حالت پیش فرض رنگ های زنده و واضح و حالت sRGB که برای کسانی است که رنگ های دقیق می خواهند انتخاب نمایید.

oneplus-3t-review-023-disp

گوشی OnePlus 3T از یک صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی Super Amoled بهره می برد که دارای رزولوشنی ۱۹۲۰*۱۰۸۰ پیکسلی بوده و ظاهری بسیار عالی دارد.

بعضی از کاربران شاید نگران دقت صفحه نمایش باشند ، درست است که این صفحه نمایش به دقیقی صفحه نمایش های Quad HD نبوده اما تشخیص تفاوت بین آن ها در زندگی واقعی و استفاده ی روزمره بسیار سخت می باشد و شما باید واقعا از فاصله ای بسیار نزدیک به صفحه نمایش خیره شوید تا متوجه ی تفاوت آن با صفحه نمایش های Quad HD بشوید که اصلا بعنوان یک ایراد به حساب نمی آید.

در زمینه ی رنگ ها ، تنظیمات پیش فرض صفحه نمایش رنگ ها زنده و واضح است که در آن رنگ های سفید کمی به سمت آبی هستند و گرچه که رنگ ها چندان خوب تنظیم نشده اند اما این همان ظاهر معمولی و پیش فرضی است که بسیاری از کاربران صفحه نمایش های AMOLED آن را دوست دارند.

خوشبختان این تنها گزینه ی موجود نیست ، بسیاری از کاربران از جمله تصویر برداران و عکاسان حرفه ای که به دقت بیش تر از ظاهر چشمگیر اهمیت می دهند ، گزینه ی استاندارد رنگی sRGB را بیش تر ترجیح می دهند. شما نیز می توانید این حالت ها را به راحتی تغییر داده ، تنها کافیست به تنظیمات ، بخش صفحه نمایش ، تنظیمات صفحه نمایش بروید و گزینه ی sRGB را انتخاب نمایید. ما صفحه نمایش گوشی را در این حالت نیز بررسی کردیم که بسیار متعادل بوده و دارای رنگ های بسیار دقیقی است. شما نیز می توانید هر دو حالت رنگی را امتحان و آزمایش نمایید و هر کدام را که بیش تر دوست داشتید انتخاب نمایید. گرایش ما به سمت حالت sRGB بود و آن را برگزیدیم.

ما همچنین متوجه شدیم که صفحه نمایش زیاد منعکس کننده نبود و استفاده از آن در فضای آزاد راحت بوده و به خوبی می توان آن را خواند.


رابط کاربری

ظاهر جدید و توجه به جزئیات در انیمیشن ها Oxygen OS را بهتر از همیشه کرده است

گوشی OnePlus 3T با نسخه ی ششم اندروید (Marshmallow) به همراه لایه ی رابط کاربری تمیز این شرکت ٰ،Oxygen OS عرضه می شود. اما کی آپدیت مورد انتظار اندروید ۷ را دریافت می کند؟OnePlus همین الان کار بر روی تست بتای آن را آغاز کرده است و انتظار می رود این آپدیت تا آخر سال عرضه گردد. اما چیزی که احتمالا برای بیش تر کاربران اهمیت بیشتری دارد ، رابط کاربری بسیار ارتقا یافته OnePlus 3T است ٰ، که در جا هایی که مورد نیاز بوده اصلاح و تمیز کاری شده است. ما اطمینان حاصل پیدا کردیم که هر دو گوشی به آخرین نسخه از نرم افزار رابط کاربری آپدیت شده باشند (Oxygen OS نسخه ی ۳٫۵٫۳ بر روی OnePlus 3T و نسخه ی ۳٫۲٫۷ بر روی OnePlus 3) که در ادامه می توانید خلاصه ای کوتاه از قابلیت های جدید Oxygen OS که بیش تر از همه از آن ها در OnePlus 3T راضی هستیم را مشاهده نمایید. اول از همه نور اعلانات جدید است که بالاخره به دکمه ی روشنایی خودکار یا Auto Brightness مجهز شده است. در OnePlus 3 شما مجبور بودید به بخش تنظیمات و سپس قسمت صفحه نمایش رفته تا بتوانید روشنایی خودکار را فعال یا غیر فعال کنید که زحمت زیاد اضافه ای برای کاربر داشت. بر روی OnePlus 3T شما گزینه ای به اسم Lock Button یا دکمه ی قفل دارید که دکمه ها ی سخت افزاری را غیر فعال می کند، تا زمانی که خودتان دوباره آن ها را فعال کنید که در زمان هایی همانند بازی کردن که لمس یک دکمه ی اشتباه در لحظه ی حساس ممکن است شما را از بازی بیرون بیاورد ، بسیار عالی است.

oneplus-3t-interface1

قفسه یا The Shelf ، پنلی که در سمت چپ صفحه خانگی شما نمایش داده می شود ،  حال ظاهری بهتر دارد و کاربردی تر است. به همراه رابط کاربری و انیمیشن کارتی که ظاهر آن را بهتر کرده است در حالی که اطلاعات آب و هوای جدید و ویجتی که سطح باتری و حافظه داخلی را به شما نشان می دهد ، آن را کاربردی تر از همیشه کرده است.


عملکرد

پردازنده ی Snapdragon ارتقا کوچکی در بنچمارک ها است اما در استفاده ی روزمره رابط کاربری به صورت قابل توجهی حسی روان تر دارد.

oneplus-3t-review-026-cpu

گوشی OnePlus 3T یکی از اولین گوشی های موجود در بازار با آخرین پردازنده ی شرکت کوالکام ، اسنپ دراگون ۸۲۱ است و این بسیار چشمگیر است که OnePlus در چه زمان کمی توانسته است این کار را انجام دهد که تنها چند هفته پس از گوشی های رده بالا Google Pixel و Google Pixel XL آمده است و توانسته گوشی های بسیار گران قیمت تری را شکست دهد. برای نمونه گوشی های Samsung Galaxy S7 Edge و LG V20 هر دو از پردازشگر قدیمی تر و کم توان تر Snapdragon 820 استفاده می کنند و البته با این حال قیمت بسیار بالاتری نیز دارند.

در استفاده روزمره گوشی OnePlus 3T احساس روان و سریع بودن را به شما انتقال می دهد و در حالی که OnePlus 3 نیز در نوع خود سریع بود اما در بعضی از مواقع با لگ هایی مواجه می شد اما Oneplus 3T بهینه تر به نظر می رسد.

البته شما در بنچمارک ها هم می توانید مشاهده نمایید که تراشه یی Snapdragon 821 ارتقا کوچکی نسبت به نسل قبل خود پیدا کرده است و بنچمارک AnTuTu نیز بهبودی ۱۴ درصدی را نسبت به اسنپ دراگون ۸۲۰ گزارش داده است.

اگر شما بحث های مربوط به گوشی OnePlus 3T را دنبال کرده باشید ، احتمال در مورد مسئله ی تاخیر در لمس (Touch Latency) شنیده اید ، OnePlus وعده داده است که به زودی پچی برای بر طرف کردن این مشکل منتشر نماید و در گذشته نیز دیده ایم که این کمپانی آپدیت های دیگر اینچنینی را در عرض چند هفته منتشر نماید، در نتیجه خوش بین هستیم که این آپدیت برای OnePlus 3T نیز به زودی عرضه گردد. این مشکل از این قرار بوده که تاخیر بسیار ناچیزی بین زمانی که گوشی را لمس می کنید و زمانی که گوشی به این لمس عکس العمل نشان می دهد وجود دارد که البته این تاخیر به قدری ناچیز است که واقعا مشکل خاصی برای کاربر ایجاد نمی کند.

در زمینه ی حافظه ، هم اکنون دو گزینه ی ۶۴ گیگابایتی و ۱۲۸ گیگابایتی برای انتخاب شما موجود می باشند. درگاه کارت حافظه Micro SD بر روی OnePlus 3T موجود نمی باشد و هر کدام از این نسخه ها را که بگیرید نمی توانید میزان حافظه ی آن را تغییر دهید. طبق تجربه ی خود فکر می کنیم که بیشتر کاربران با نسخه ی ۶۴ گیگابایتی هیچ مشکلی نداشته باشند و برای آن ها کاملا کافی باشد اما اگر شما استفاده ی زیادی از گوشی خود دارید و مجموعه ی آهنگ بر روی گوشی خود جمع می کنید و چند ویدئو با کیفیت ۴K نیز ذخیره می کنید ، احتمالا نسخه ی ۱۲۸ گیگابایتی برای شما مناسب تر باشد و آن را ترجیح دهید.


اتصال

گوشی OnePlus 3T در سه مدل موجود است، یکی برای بازار ایالات متحده ی آمریکا و آمریکای شمالی ، یکی برای اروپا و دیگری برای چین. تفاوت بین این مدل ها نیز در باند های ۴G LTE می باشد که از آن ها پشتیبانی می کنند که هر کدام از مدل ها دارای تمامی باند های مورد نیاز برای استفاده LTE مناسب در بارار مقصد خود هستند.

همچنین قابل ذکر است که OnePlus 3T از اتصال CDMA پشتیبانی نمی کند و در نتیجه بر روی اپراتور های Verizon Wireless و Sprint کار نمی کند از آنجایی که این اپراتور ها از شبکه ی CDMA برای سرویس های صوتی خود استفاده می کنند. البته این گوشی بر روی اپراتور های AT&T و T-Mobile کار می کند و از تمامی باند های ۴G LTE برای به خوبی کار کردن بر روی آن اپراتور ها پشتیبانی می کند.


دوربین

تغییرات کیفیت تصویر بسیار کم است ، به طوری که کیفیت آن تقریبا با کیفیت تصویر OnePlus 3 برابر است که باید گفت بسیار خوب است.

oneplus-3t-review-011-cam-ui

دوربین اصلی OnePlus 3T همان دوربین به کار رفته در OnePlus 3 است. یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی IMX298 سونی با ۱٫۱ میکرون پیکسل کوچک. بالای آن یک لنز f/2.0 به کار رفته و کل این واحد از تثبیت کننده تصویر پشتیبانی می کند.

دوربین گوشی OnePlus 3T بسیار سریع شروع به کار می کند. شما می توانید با دوبار کلیک کردن کلید خانه (مانند سایر دستگاه های اندروید) یا تغییر کارایی یکی از دکمه های گوشی ، دوربین گوشی را فعال کنید. این یک روش سریع و راحت برای عکس گرفتن است.

کیفیت تصاویر OnePlus 3T بسیار خوب است و معمولا این گوشی، بالانس سفید و نوردهی را به خوبی با یکدیگر می آمیزد. بعضی اوقات ، که البته خیلی کم پیش می آید، نوردهی برخی از تصاویر زیاد می شود یا بالانس سفید به خوبی عمل نمی کند. یک گزینه تصویربرداری دامنه دینامیک بالای اتوماتیک وجود دارد که توصیه می شود همیشه روشن بماند تا طراوت و پویایی را به تصاویر شما اضافه کند.

گوشی OnePlus 3T از تصویر برداری ۴K پشتیبانی می کند و کیفیت آن نیز خوب است. تثبیت کننده تصویر این گوشی پیشرفت کرده اما هنوز با رهبران این عرصه مانند گوشی های آیفون و پیکسل فاصله دارد. فوکوس خودکار این گوشی ،در صورت نیاز، خیلی سریع فعال می شود اما بعضی اوقات به به خوبی عمل نمی کند ؛ اتفاقی که هیچ وقت در یک گوشی آیفون رخ نمی دهد.

تغییر بزرگ این گوشی در دوربین جلو آن رخ داده. دروبین ۱۶ مگا پیکسلی ۳T در برابر دوربین جلوی ۸ مگاپیکسلی OnePlus 3 قرار می گیرد. هر دوی آن ها دوربین هایی با فوکوس ثابت هستند که از سیستم تشخیص چهره پشتیبانی می کنند ، که البته این سیستم در گوشی ۳T عملکرد بهتری دارد. بزرگترین تغییری که مشاهده می کنیم، تار شدن بیشتر پیشزمینه تصاویر در گوشی ۳T است ، که فوکوس دوربین آن را قوی تر می کند؛ اما آیا مگاپیکسل های بیشتر، تصاویر را واضح تر می کنند؟ در واقع ما به این نتیجه رسیدیم که در بیشتر اوقات لرزش دست ، سلفی های OnePlus 3T را تار خواهد کرد، و ۳ در زمینه وضوح تصویر، عملکرد بهتری داشته است؛ هرچند که اختلاف آن ها بسیار کم است. در مقایسه با سایر گوشی های هوشمند،دوربین جلوی ۳T بسیار شبیه به دوربین جلو ۳  می باشد، که یکی از بهترین دوربین های جلوی بموجود در بازار محسوب می شود.


کیفیت تماس

ما هیچ مشکل بزرگی با کیفیت تماس بر روی OnePlus 3T نداشتیم ، در طرف خط ما صدا ها به خوبی ، بدون نویز و به اندازه کافی بلند از طریق خروجی صدای گوشی به گوش می رسد (البته اگر شما در حال کار در محیطی بسیار پر سر و صدا باشید ممکن است صدا کمی آرام باشد).در سوی دیگر خط هم صدا ها تمیز و شفاف می باشند و به راحتی می توان آن ها را شناسایی کرد.

همچنین قابل ذکر است که OnePlus 3T یک گوشی دو سیم کارته است ، امکانی که در میان گوشی ها رده بالا و پرچمدار کمیاب می باشد و به شما اجازه می دهد از هر دو سیم کارت کاری و شخصی خود (در صورت داشتن) به صورت همزمان استفاده نمایید.


عمر باتری

در استفاده ی روزمره شاهد ارتقا کوچکی در عمر باتری گوشی بودیم

oneplus-3t-review-030-batt

گوشی OnePlus 3T از باتری با سایز هم اندازه گوشی OnePlus 3 بهره می برد ، اما با ظرفیت بیشتر. اما این چگونه ممکن است؟سایز یکسان و ظرفیت بیشتر؟ OnePlus توانست این کار را با استفاده از یک باتری با ولتاژ بالاتر انجام دهد و نتیجه ی نهایی افزایش ظرفیت از ۳۰۰۰ میلی آمپر در OnePlus 3 به ۳۴۰۰ میلی آمپر در OnePlus 3T بود.

ما همچنین آزمایش طول عمر باتری خود را طبق عادت همیشگی انجام دادیم که میزان زمان روشن بودن صفحه نمایش را اندازه می گیرد و در نهایت متوجه شدیم که زمان روشن بودن آن تقریبا با OnePlus 3 یکی است. این نتیجه ی غیر منتظره ای بود اما می تواند به این دلیل باشد که پردازشگر جدید تر و قدرت مند تر دستگاه به انرژی بیش تری برای انجام کار های پر فشار نیاز دارد.

برای کامل درک کردن چگونگی عملکرد باتری اما، مهم است که واقعا از گوشی استفاده کنیم و ببینیم در استفاده ی واقعی و روزمره چگونه عمل می کند. ما متوسط ۶ و نیم ساعت صفحه نمایش روشن را از گوشی دریافت کردیم و به طور متوسط باتری گوشی یک و نیم روز بین هر بار شارژ دوام می آورد. اما OnePlus 3 از سوی دیگر چیزی کمتر از حدود ۶ ساعت با صفحه نمایش روشن مدام دوام می آورد که در OnePlus 3T حدود ۱۰ درصد ارتقا پیدا کرده است. در هر صورت ممکن است استفاده ی شما و میزان دوام باتری برای شما متفاوت باشد اما برای بسیاری کاربران همین میزان ارتقا در باتری نیز بسیار راضی کننده و کاربردی می باشد.

همچنین در OnePlus 3T هم همانند دیگر گوشی های شرکت OnePlus شاهد شارژر Dash Charge هستیم که یک مکانیزم شارژ سریع بوده که برای شما تضمین می کند که گوشی شما سریع تر از بیش تر گوشی های هوشمند دیگر بازار شارژ می شود. رفتن از ۰ درصد به ۱۰۰ درصد تنها ۱ ساعت و ۲۵ دقیقه زمان می برد اما چیزی که چشمگیر تر است این است که حتی با ۱۵ دقیقه یا نیم ساعت شارژ هم باتری شما کمک زیادی دریافت می کند و می تواند به خوبی پاسخگوی نیاز شما باشد.


نتیجه

OnePlus 3T تغییر زیادی در فرمول موفق و هم اکنون عالی OnePlus 3 ایجاد نمی کند و در عوض ارتقا های کوچکی در عملکرد، رابط کاربری بهینه تر و چیزی که بیش تر از همه قدر آن را می دانیم یعنی باتری ، به همراه خود می آورد. گزینه ی رنگ جدید گوشی هم بسیار خوب می باشد.

oneplus-3t-review-concl

اما آیا این ارتقا ها افزایش قیمت ۴۰ دلاری گوشی را نسبت به نسل قبل خود توجیه می کنند؟ گرچه که در ظاهر به نظر می سد چیز زیادی تغییر نکرده است اما در درون، افزایش ظرفیت باتری و رابط کاربری روان تر تغییرات مهمی هستند که قدر داشتن آن ها را می دانیم. ارزش OnePlus 3T نسبت به پول پرداختی چندان همانند OnePlus 3 عالی نیست اما همچنان هم یکی از بهترین و با ارزش ترین گوشی نسبت به پول پرداختی موجود در بازار است. و همچنین این یک گوشی دو سیم کارته است، قابلیت اضافه ای که پیدا کردن آن در پرچمدار های اصلی دیگر بازار سخت است.

اما جایگزین های خرید شما چه گوشی های می باشند؟ برای قیمت تقریبا مشابه شما می توانید گوشی Huawei Honor 8 را بگیرید که حتی عمر باتری بهتری دارد و همچنین از صفحه نمایش ۵٫۲ اینچی بهره می برد که برای در دست گرفتن راحت تر است اما رابط کاربری آن به اندازه OnePlus بهیته و پولیش شده نیست و همچنین از ویدئو ۴K پشتیبانی نمی کند و نسخه ی ۶۴ گیگابایتی آن کمی از ورژن ۶۴ گیگی OnePlus 3T گران تر است. شما همچنین می توانید به سمت ZTE Axon 7 بروید که خرید آن با وجود فروش گسترده اش در BestBuy راحت تر بوده اما رابط کاربری و تجربه ی کار با آن به اندازه OnePlus 3T راضی و خوشحال کننده نیست.

دیگر گوشی ها با سطح سخت افزاری OnePlus 3T گوشی Google Pixel Xl بوده که قیمتی حدودا دو برابر OnePlus 3T دارد. Pixel Xl دارای دوربینی بهتر، عمر باتری تقرییا بهتر و رابط کاربری روان تر می باشد اما خریداران با بودجه کم شاید این ارتقا ها را برای تفاوت قیمت بین دو گوشی دلیلی قانع کننده ندانند.

در آخر نیز باید گفت که OnePlus 3T عالی است، سریع بوده ، در همه ی زمینه ها خوب عمل کرده و کیفیت را فدای ارزانی نمی نماید.

نکات مثبت :

  • طراحی شیک، باریک و مقاوم
  • صفحه نمایش عالی با رنگ های بسیار خوب
  • دوربین سریع که عکس های با جزئیات بالا با رنگ های خوب می گیرد
  • شارژ فوق العاده سریع Dash Charging
  • حافظه داخلی زیاد

نکات منفی :

  • نبود درگاه کارت حافظه MicroSD برای افزایش حافظه
  • فوکوس کمی در ویدئو ها سردرگم است
  • در اپراتور های Verizon و Sprint قابل استفاده نمی باشد


منبع: تکفارس

جملک نویس
سلام دادا
:)
فقط htc
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس