پارسی نویس

راز درخشان ترین پرتوهای کیهانی کشف شد

  • ۲۰:۰۰

محققان توانستند علت درخشان ترین پرتوهای کیهانی را که در سال 2015میلادی به ثبت رساندند، کشف کنند.

به گزارش روز جمعه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه یو پی آی، در سال 2015 میلادی محققان درخشان ترین پرتوهای کیهانی را به ثبت رساندند. به طور معمول پرتوهای درخشان حاصل یک ابرطوفان هستند که در انفجار و مرگ یک ستاره ایجاد می شود؛ اما شدت این پرتوها به حدی بود که هیچ طوفانی قادر به توجیه آن نبود.
محققان به تازگی یک توجیه علمی برای این پدیده یافتند. در واقع این پدیده حاصل نابودی یک ستاره بود که توسط ساهچاله ای در مرکز یک کهکشان دوردست ناپدید شد.
این پدیده در یک کهکشان قدیمی با جرم بسیار بالا رخ داد که به سرعت حول یک سیاه چاله در مرکز آن دوران می کند. تحلیل طیف های نوری مرکز کهکشان، قبل، همزمان با مشاهده پرتوهای درخشان و بعد از آن نشان می دهد که یک ستاره بیش از حد به امواج جاذبه سیاه چاله نزدیک و به درون آن کشیده شده است. در اثر این رخداد، ستاره نتوانسته از میدان جاذبه سیاه چاله خارج شود و از بین رفته است؛ اما نور حاصل از انهدام آن از میدان جاذبه سیاهچاله خارج شده و توسط محققان در زمین دیده شده است.
محققان این پدیده را با سرعت بسیار بالای چرخش سیاه چاله که بسیار نزدیک به سرعت نور است، توجیه می کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Astronomy به ثبت رسیده است.


منبع: ایرنا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس