پارسی نویس

دستاورد بزرگ علم ژنتیک؛ مقابله با آثار پیری

  • ۱۷:۲۸
دستاورد جدید پژوهشگران در علم ویرایش دی‌ان‎ای می‌تواند منجر به تأخیر در پیری شود.

دستاورد بزرگی در علم ویرایش دی‌ان‌ای می‎تواند منجر به اصلاح «ژن‎های معیوب» در مغز، تأخیر در پیری و درمان بیماری‎‏های لاعلاج شود.

این دستاورد علمی که «جام مقدس» ژنتیک نامیده می‎شود، در بازگرداندن نسبیِ قدرت بینایی در موش‌هایی که بر اثر یک بیماری ژنتیکیِ مشترک با انسان کور شده بودند، مؤثر بوده است.

پیش‌ازاین، محققان قادر به ایجاد تغییر در دی‌ان‎ای چشم، مغز، قلب و کبد نبودند. اما این شیوۀ جدید به آن‎ها اجازه می‌دهد برای نخستین بار چنین اصلاحی صورت دهند که می‎‏تواند به درمان طیف وسیعی از بیماری‎های مرتبط با روند پیری منجر شود.

پایگاه اینترنتیِ روزنامۀ ایندیپندنتِ انگلیس به نقل از پروفسور خوان کارلوس ایزپیسوآ بلمونته، نوشت: «ما نسبت به کشف این فناوری جدید بسیار هیجان‌زده هستیم، چراکه پیش‌ازاین چنین امری امکان‌پذیر نبود. کاربردهای احتمالیِ این کشف گسترده هستند.»

   سلول‎های اکثر بافت‎های بدن یک فرد بزرگ‌سال تقسیم نمی‎شوند و این موضوع کار را برای دانشمندانی که سعی در ایجاد تغییر در دی‌ان‎ای دارند، سخت‌تر می‎کند.

اما پرفسور بلمونته که در مؤسسۀ ژنتیکی سالکِ (Salk) امریکا به فعالیت مشغول است، گفت: «برای نخستین بار، ما می‌توانیم به سلول‎هایی که تقسیم نمی‎شوند، وارد شویم و دی‌ان‌ای را تغییر دهیم. ما در حال حاضر دارای فناوری هستیم که به ما اجازه می‎‏دهد ژن‌های معیوب در مغز، قلب و کبد را اصلاح کنیم. برای نخستین بار می‌‎توانیم به درمان بیماری‏‎هایی فکر کنیم که درمان آن‌ها قابل‌تصور نبود و این هیجان‌انگیز است.»

محققان این روش را با تغییر ژن مؤثر بر چشم موش‌هایی که با بیماری ژنتیکی رتینیت پیگمنتوزا که عامل نابینایی‌ است، متولد شده بودند، امتحان کردند. حدود یک نفر از هر 4 هزار نفر در بریتانیا با این بیماری ژنتیکی متولد می‎شود.

بر اساس مقاله‌ای که دربارۀ نتایج این پژوهش در مجلۀ علمی «نیچر» منتشر شده است، این آزمایش بر موش‌هایی با عمر سه هفته انجام شده و بینایی به طور کامل بازنگشته، اما اصلاح شده است.


منبع: پرس‌تی‌وی‌فارسی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس