پارسی نویس

چاقی قبل از بارداری نوزاد را در معرض فلج مغزی قرار می دهد

  • ۲۳:۳۶

طبق نتایج یک مطالعه جدید، برخی زنانی که قبل از بارداری دچار اضافه وزن یا چاقی بوده اند، ممکن است با افزایش نسبی ریسک تولد نوزاد مبتلا به فلج مغزی روبرو باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان نروژی بعد از بررسی داده های مربوط به دو کشور نروژ و دانمارک دریافتند ریسک فلج مغزی در نوزادانی که مادرشان قبل از بارداری دچار اضافه وزن یا چاقی بوده افزایش می یابد.

البته کارشناسان تاکید دارند ریسک کلی داشتن نوزادی با فلج مغزی در بین این گروه زنان همچنان بسیار پایین است.

فلج مغزی، گروهی از اختلالات تاثیرگذار بر حرکت، تعادل و نحوه ایستادن است. این بیماری ناشی از آسیب مغزی یا رشد غیرعادی مغز است که بر کنترل ماهیچه ها تاثیر گذاشته و گاهی اوقات موجب بروز مشکلات بینایی و شنوایی، ناتوانایی های یادگیری یا حمله صرع می شود.

در این تحقیق جدید، تیم تحقیق داده های حدود ۱۸۹ هزار کودک را بررسی کردند. شاخص توده بدنی زنان قبل از بارداری بدین ترتیب گروه بندی شد: لاغر، وزن کمتر از حد نرمال، وزن بالاتر از حد نرمال، اضافه وزن و چاق.

شاخص توده بدنی نرمال از ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ است. شاخص توده بدنی یک شخص دارای اضافه وزن ۲۵ تا ۲۹.۹ و این رقم برای یک فرد چاق، ۳۰ به بالاست.

طبق نتایج این مطالعه، مادران در گروه وزن بالاتر از حد نرمال، ۴۰ درصد در معرض ریسک داشتن کودکی با این اختلال قرار داشتند.

به گفته محققان، چندین فاکتور مرتبط با چاقی و اضافه وزن نظیر دیابت و عوارض تولد در زنان دارای شاخص توده بدنی بالاتر در افزایش ریسک بروز فلج مغزی در نوزاد نقش دارد.


منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس