پارسی نویس

آیا استفاده از نخ دندان واقعاً مفید است؟

  • ۱۷:۳۷
 آیا استفاده از نخ دندان واقعاً مفید است؟

از دیرباز تا کنون پزشکان همواره به مردم توصیه کرده‌اند برای ممانعت از ابتلا به بیماری‌های لثه، هر روز از نخ دندان استفاده کنند، امّا بر اساس نتایج تحقیقات اخیر، مدرک موثقی دال بر مفید بودن این اقدام وجود ندارد.

دولت امریکا سال‌ها استفاده از نخ دندان را به شهروندان این کشور توصیه کرده است. سال 2010، در «دستورالعمل‌های رژیمی برای امریکایی‌ها»، آمده بود: «کاهش هم زمانِ میزان قند و نشاستۀ مصرفی در دهان، نوشیدن آب حاوی فلوراید و استفاده از مسواک و نخ دندان، موثرترین راه برای کاهش پوسیدگی دندان است.»

با این وجود، در سال 2015 استفاده از نخ دندان دیگر در این دستورالعمل‌ها مطرح نشده بود.

بر اساس قوانین ایالات متحدۀ امریکا، توصیه‌های درج شده در دستورالعمل‌های عمومی باید بر اساس شواهد علمی باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس چندی پیش با استفاده از قانون آزادی دسترسی به اطلاعات، شواهد علمی موجود برای این توصیه را از دولت امریکا خواستار شد و واشنگتن نیز اذعان کرد هرگز دربارۀ تأثیر استفاده از نخ دندان تحقیق نشده است.

آسوشیتدپرس پس از آن جدیدترین تحقیقاتِ انجام شده در رابطه با استفادۀ هم‌زمان از مسواک و نخ دندان را بررسی کرد و دریافت شواهد مربوط به فایدۀ نخ دندان «بسیار ضعیف و غیرقابل اعتماد هستند».

مجلۀ «پریودنتولوژی بالینی» نیز سال 2015 در گزارشی اعلام کرد: «اغلب تحقیقات موجود نتوانسته‌اند نشان دهند استفاده از نخ دندان به طور کلی برای از بین بردن پلاکِ دندان، مفید است.»

با این وجود، گروه‌های حرفه‌ای و متخصص همچون انجمن دندان‌پزشکی امریکا (ADA) و آکادمی پریودنتولوژی امریکا که شامل متخصصانِ بیماری‌های لثه و کاشت دندان هستند، برای اثبات ادعای خود مبنی بر اینکه نخ دندان از ایجاد پلاک، التهابِ زودرس لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند، به تحقیقاتِ دیگر استناد کرده‌اند.

افزون بر این، انجمن دندان‌پزشکی کانادا نیز استفاده از مسواک و نخ دندان را دو مورد از مهمترین راه‌های مراقبت از دندان برشمرده است. در تارنمای این انجمن آمده است: «اگر از نخ دندان استفاده نکنید بیش از یک سوم سطح دندان خود را از دست می‌دهید، پلاک مهمترین علت بیماری‌های لثه است. پلاک، یک غشای باکتریایی نامرئی است که هر روز در سطح دندان شما رشد می‌کند.»

دکتر وین آلدرج، دندانپزشک امریکایی ضمن تأیید اینکه شواهد علمی اندکی در مورد فواید استفاده از نخ دندان وجود دارد، می‌گوید اگر محققان تمرکز خود را روی افرادی که بیش از همه در معرض ابتلا به بیماری‌های لثه قرار دارند، می‌گذاشتند، تأثیر استفاده از نخ دندان روشن‌تر می‌شد.

وی همچنین به کسانی که به بیماری‌های پریودنتال (یا بیماری بافت‌های نگهدارندۀ دندان‌ها) مبتلا هستند، توصیه کرد به طور دائم از نخ دندان استفاده کنند.

افزون بر این، دکتر لری لوین، یکی دیگر از دندانپزشکان امریکایی نیز اظهار داشت در دوران 40 سال طبابت در زمینۀ دهان و دندان فایدۀ استفاده از نخ دندان را به چشم دیده است.

وی گفت: «نخ تنها ماده‌ای است که درست بین دو دندان که فاصله اندکی با هم دارند، قرار می‌گیرد و بین آنها را تمیز می‌کند.»


منبع: پرس‌تی‌وی‌فارسی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس