پارسی نویس

کشف دانشمندان ایرانی؛ تولید سوخت از دی اکسید کربن

  • ۱۶:۱۰
مخازن آبهای زیرزمینی در زیر بیابان‌های جهان می‌توانند دی اکسید کربن حاصل از فعالیت‌های انسانی را به دام بیندازند.
مخازن آبهای زیرزمینی در زیر بیابان‌های جهان می‌توانند دی اکسید کربن حاصل از فعالیت‌های انسانی را به دام بیندازند.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که دانشمندان و سیاست‌گذاران در مورد مسأله تغییرات آب و هوایی با آن مواجهند میزان دی اکسید کربنی است که از فعالیت‍های انسانی تولید می‌شود.

دی اکسید کربن از طریق منابعی نظیر سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌ها، موتور خودروها و حتی کالاهای پیش پا افتاده مثل اسپری مو تولید و در جوّ زمین جمع می‌شود. هر چند درختان و گیاهان به کندی دی اکسید کربن را از جوّ جذب می‌کنند اما دانشمندان مقدار آن را ناکافی می‌دانند. ما باید راه‌حل خودمان را برای این مسأله پیدا کنیم.

طبق اعلام پایگاه خبری «ساینس دیلی» مهندسان ایرانی دانشگاه شیکاگو نوع جدیدی از سلول‌های خورشیدی را تولید کرده‌اند که می‌تواند دی اکسید کربن موجود در جوّ را به سوخت هیدروکربنی تبدیل کند. امین صالحی خوجین این فرآیند را به «تولید بنزین» تشبیه کرده است.

صالحی خوجین در یک بیانیه مطبوعاتی خاطرنشان کرد: «به جای تولید انرژی در یک مسیر یک طرفه ناپایدار از سوخت‌های فسیلی تا گازهای گلخانه‌ای ما اکنون می‌توانیم این روند را معکوس کنیم و با استفاده از نور خورشید، کربن موجود در جوّ را به صورت سوخت بازیافت کنیم.»

این سلول فتوسنتز کننده (برگ مصنوعی) دی اکسید کربن موجود در جوّ را به سوخت تبدیل می‌کند. عملکرد این سلول شبیه گیاهان است اما به جای تبدیل سوخت به شکر آن را به گاز ترکیبی تبدیل می‌کند.

محمد اسدی، نویسنده اصلی این پژوهش نیز گفت: «زیبایی این کار این است که مستقیماً از انرژی خورشید استفاده می‌کند. این کار نیازی به الکتریسیته یا انرژی خارجی ندارد.»

لری کورتیس، نویسنده دیگر این پژوهش تأکید کرد: «در فتوسنتز، درختان به انرژی نور، آب و دی اکسید کربن نیاز دارند تا بتوانند سوخت مورد نیازشان را تولید کنند؛ در آزمایش ما، عناصر تشکیل دهنده یکسان هستند اما محصول فرق می‌کند.»

پیتر زبول، دیگر نویسنده این مقاله نیز گفت: «ما تعداد زیادی از انواع مختلف هیدروکربن‌ها – مثل ذغال سنگ، نفت یا بنزین – را سوزاندیم و به یک راه‌حل اقتصادی دست یافتیم که در آن با کمک نور خورشید، سوخت‌های شیمیایی به میزان بیشتری قابلیت استفاده مجدد خواهند داشت که ممکن است تأثیر عظیمی داشته باشد.»

در آینده یک مزرعه خورشیدی می‌تواند با استفاده از هزاران سلول خورشیدی به شکل برگ‌های مصنوعی، سوخت تولید و جوّ زمین را پاکیزه کند.

نتایج این پژوهش در هفته نامه «ساینس» منتشر شد.


منبع: پرس‌تی‌وی‌فارسی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس