پارسی نویس

ناسا: 6 ماه نخست 2016 گرم‌ترین ماه‌ها تا کنون بودند

  • ۱۶:۱۵
تصویری که سازمان فضایی امریکا (ناسا) در تاریخ 29 تیر 1395 از کاهش بیش از حد متوسطِ وسعت یخ‌های قطب شمال منتشر کرده است.
تصویری که سازمان فضایی امریکا (ناسا) در تاریخ 29 تیر 1395 از کاهش بیش از حد متوسطِ وسعت یخ‌های قطب شمال منتشر کرده است.

سازمان ملی هوانوردی و فضایی امریکا (ناسا) اعلام کرد 6 ماهۀ نخست سال 2016 میلادی گرم‌ترین شش‌ماهۀ ثبت شده تا کنون بوده است.

براساس گزارشی که ناسا روز سه‌شنبه (29 تیر) منتشر کرد، از ماه ژانویه تا ژوئنِ سال جاری میلادی (اواسط دی 1394 تا اواسط تیر 1395)، متوسط دمای هوا 1.3 درجۀ سانتیگراد نسبت به دمای ثبت شده از اواخر قرن نوزدهم در سال‌های گذشته بالاتر بوده است.

ادارۀ ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحدۀ امریکا نیز اعلام کرد در 14 ماه متوالیِ گذشته، کرۀ زمین گرم‌ترین دما را در مقایسه با دمای ثبت شده از سال 1880 داشته است.

استرالیا، بریتانیا، هنگ کنک و اسپانیا برخی از کشورهایی هستند که درجۀ حرارت آن‌ها بیش از یک درجه بالاتر از حد متوسط بوده است. براساس بررسی‌های صورت گرفته، کشور نیوزیلند نیز گرم‌ترین 6 ماهۀ نخست سال میلادی را در مقایسه با ادوار گذشتۀ خود داشته است.


کاهش یخ دریاها

در گزارش ناسا ذکر شده است که میزان یخ قطب شمال 40 درصد در نسبت با میزان آن در 30 سال پیش، کاهش یافته است.

سرعت آب شدن یخ اقیانوس‌ها از حد طبیعی بالاتر رفته است، به طوری که در پنج ماه از 6 ماهۀ نخست سال 2016، براساس سنجش ماهانه‌ای که از سال 1979 تا کنون صورت می‎گیرد، وسعت یخ‌ دریاها کم‌ترین حد را داشته است.

والت مایر، دانشمند بخش یخ دریایِ مرکز گوداردِ ناسا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «افزایش جهانیِ دما در سال جاری بی‌سابقه بوده است، اما گرمای بی‎سابقه در قطب شمال طی 6 ماه گذشته از آن هم شدیدتر بوده است. این گرما و همچنین الگوهای غیرمعمول آب و هوایی منجر به کاهش بی‌سابقۀ وسعت یخ دریا در طول سال جاری شده است.»

گاوین اشمیت، مدیر مرکز مطالعاتِ فضاییِ گوداردِ ناسا نیز در بیانیه‌‎ای تصریح کرد نمی‎توان تنها چرخش آب‌وهواییِ قدرتمندِ ال نینو را که در سال 2015 آغاز شد، مسئول این گرما دانست.

ال نینو یکی از چرخه‌‎های آب‌‎وهوایی است که هر 2 تا 7 سال یکبار ناهنجاری‎های عظیمی همچون سیلاب‌های ناگهانی در آب و هوای سراسر سیارۀ زمین ایجاد می‎کند.

بسیاری از دانشمندان افزایش غلظت دی اکسید کربن در جو را که به دلیل استفاده از سوخت‌های فسیلی ایجاد شده است، عامل افزایش گرمایش زمین می‎دانند.

منبع: پرس‌تی‌وی‌فارسی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تبلیغات متنی

پارسی نویس

©.کپی برداری با ذکر منبع مجاز است
© پارسی نویس ۱۴۰۱ - ۱۳۹۳
قدرت‌گرفته‌ازبلاگ‌بیان؛‌‌
طراحی‌قالب‌ازعرفان؛‌‌ بازطراحی‌ازپارسی‌نویس