فواید نخود

نخود از خانواده‌ی بنشن هاست و طعمی عجیب و غریب، چیزی بین خمیر و نشاسته و فندق دارد. نخود جزو بنشن‌هایی است که خیلی تطبیق پذیر است، و تقریبا می‌توانید آنرا برای پخت غذاهای متنوع و سبک‌های مختلف آشپزی استفاده کنید.

نخود در کنار طعم و مزه‌ی منحصر بفردش، فواید بیشماری هم برای سلامتی دارد. در ادامه با تعدادی از فواید نخود آشنا خواهید شد.

۱. سرشار از فیبر است و به کاهش وزن کمک می‌کند

نخود غنی از فیبر محلول و نامحلول است. در حالیکه فیبرهای محلول سلامت صفرا را حفظ می‌کنند، فیبرهای نامحلول به بهبود هضم غذا و قوام مدفوع و در نتیجه به کاهش وزن شما کمک می‌کنند. همچنین باعث خواهد شد تا برای مدت بیشتری احساس سیری کنید، در نتیجه کمتر خواهید خورد.

۲. منبع پروتئینی خوبی برای گیاه خواران است

گیاهخواران بیشماری، پروتئینی که می‌توانند براحتی از گوشت حیوانات مصرف کنند را از دست می‌دهند. برای جلوگیری از فقدان پروتئین در بدن، می‌توانید وعده‌های غذایی‌تان را با نخود و گندم کامل تامین کنید. نخود منبع خوبی برای پروتئین البته منهای چربی‌های اشباع نشده است.

۳. منگنز برای تولید انرژی در بدن

منگنز یک ماده معدنی کمیاب است که در بدن کمک به تولید انرژی و دفاع آنتی‌اکسیدان‌ها کمک می‌کند. یکی دو فنجان نخود در هفته، برای اینکه در کل هفته شارژ بمانید کافیست. بهترین راه برای اینکه از آن‌ها بعنوان میان وعده استفاده کنید، این است که نخود را با کمی نمک بپزید. سرخ کردنش هم، هرچند خوشمزه ترش خواهد کرد، اما باعث خواهد شد برخی خواصش را از دست بدهد.

۴. سرشار از آهن و مواد معدنی مورد نیاز خانم هاست

نخود غنی از آهن است، و آهن هم مکملی طبیعی و با اهمیت برای خانم هایی است که پریود می‌شوند، به نوزادشان شیر می‌دهند، و یا باردار هستند. همچنین اگر برنامه‌ی غذایی فرزندان حاوی آهن باشد نیز در رشدشان تاثیر مثبتی خواهد داشت. همچنین می‌تواند سوخت و ساز شما را سرعت دهد که به سالم ماندنتان کمک خواهد کرد.

۵. به تثبیت سطح قند خونتان کمک می کند

فیبر محلول درون نخود کمک می‌کند تا قند خونتان تحت کنترل بماند. اگر به انسولین مقاومید، و یا دچار بیماری دیابت هستید، نخود برایتان مفید است چرا که به آرامی و بطور یکنواخت انرژی می‌سوزاند. ارزش GI بین ۲۸ تا ۳۲ نیز بدین معنیست که کربوهیدرات‌ها به راحتی تجزیه و هضم می‌شوند. این نیز به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

۶. برای قلبتان هم خوب است

مصرف منظم نخود به کاهش LDL یا کلسترول‌های بد بدن کمک می‌کند. کلسترول بالا می‌تواند مسبب سکته و حملات قلبی باشد و نخود راهی طبیعی برای کاهش کلسترول‌های بد است.

همچنین نخود سرشار از فولات و منیزیم است که برای چشم و افزایش گردن خون هم مفید است.

۷. دارای ماده‌هاییست که بعنوان آنتی اکسیدان عمل خواهند کرد

این خاصیت نخود، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش داده، در برابر پوکی استخوان از شما محافظت کرده و حرارت‌های دوران یائسگی را پایین خواهد کشید.

نخود طعم خیلی غالب و قوی‌ای ندارد، بنابراین می توانید آنرا در کنار هر غذایی طبخ کنید. یادتان باشد اگر آنها را چند ساعتی در آب بخیسانید، پختنشان خیلی راحت تر خواهد شد.